Instabox testar ny modell för direktleveranser

Instabox Instant lanseras nu i samarbete med Plick och kommer successivt att rullas ut till fler partners inom den cirkulära  ekonomin. Foto: mildlee unsplash
Instabox Instant lanseras nu i samarbete med Plick och kommer successivt att rullas ut till fler partners inom den cirkulära  ekonomin. Foto: mildlee unsplash

Instabee Group lanserar nu Instabox Instant, en pilot där varor kan hämtas direkt ur paketboxar efter att säljaren placerat dem där. Plick är först ut med modellen som ska är tänkt att förenkla affärer mellan privatpersoner och minska behovet av möten och överlämningar. Enligt koncernen ska lösningen påskynda cirkulär handel genom snabbare och mer flexibla flöden.

Den nya metoden ska, enligt företaget, göra det möjligt för köpare att hämta varor direkt i paketboxar där säljaren placerat dem. Den första partnern är marknadsplatsen Plick. Lösningen beskrivs som ett sätt att erbjuda snabbare och mer flexibla transaktioner mellan privatpersoner. Koncernen bedömer att modellen kan stärka cirkulär handel.

-  Vi ser ett tydligt behov av smidigare och flexibla sätt att genomföra second hand-affärer mellan personer som bor nära varandra. Trots att en stor del av volymerna i dag skickas, sker fortfarande många överlämningar genom fysiska möten, något som ofta är tidskrävande och svårt att få ihop i vardagen. Samtidigt skickas många paket fast parterna bor nära varandra, enbart för att slippa koordinera tid och mötas upp, säger säger Joakim Slettengren, tillväxtchef på Instabee Group och fortsätter;

- Med vår lösning kan vi förenkla hela processen. Plick är en partner som verkligen ligger i framkant och gärna testar nya, innovativa sätt att utveckla framtidens cirkulära handel, avslutar Joakim Slettengren. 

För slutkunden innebär ska tjänsten medföra en lägre kostnad, samtidigt som varan blir tillgänglig direkt då köparen av varan får en notifiering så fort varan finns att hämta. Tjänsten ska enligt bolaget, däremd få en snabbare process mellan säljare och köpare.

"Samarbetet med Instabee Group gör att vi kan erbjuda just det, en modern leveranslösning som passar dagens sätt att handla second hand," säger Jimmy Heibert, vd och grundare Plick.