De flesta nöjda med kollektivtrafiken

Lojaliteten hos kollektivresenärerna har förbättrats de senaste två åren. Foto: Svensk Kollektivtrafik

Svenskarna är allt nöjdare med kollektivtrafiken och de som väljer att resa med kollektivtrafik är mer lojala jämfört med förra året. De allra nöjdaste resenärerna är de som reser i storstäderna samt de som bor i landsbygden. Det visar årets analyser från den nationella resvaneundersökningen Kollektivtrafikbarometern.

Både nöjdheten och lojaliteten har förbättrats jämfört med fjolårets undersökning. För första gången är nu kollektivtrafikens ambassadörer fler än skeptikerna, utifrån NPS-skalan som är det vanliga måttet för kundundersökningar för att mäta lojaliteten hos konsumenter.

– Vi ser att de som reser med stadstrafik har högre nöjdhet än de som reser med regiontrafik. Rena stadsbussystem hamnar alltid högt i listorna över nöjda kunder, kommenterar Mattias Andersson, projektledare för Kollektivtrafikbarometern på Svensk Kollektivtrafik.

I årets rapport analyseras även skillnader mellan städer och landsbygder, baserat på SKR:s kommungrupper. Nöjdheten med den senaste resan är störst, 82 procent, hos de som bor i mindre tätorter/städer. Det framgår också att nöjdheten generellt inte är större hos de kunder som bor i storstäderna än i landsbygden, trots att trafikutbudet väsentligt skiljer sig åt.

En av parametrarna för nöjda kunder är prisvärdhet. Men undersökningen visar att det framför allt fortfarande är andra faktorer som spelar roll för att skapa ett ökat resande och få bilister att välja kollektivtrafik – relevans, kunskap om hur systemen fungerar och vilka fördelar det finns med att välja bort bilen.

– Resultatet tydliggör att det inte är avgiftsfri kollektivtrafik som är lösningen för att få bilister att växla över till kollektivtrafiken. Istället är det tillgängligheten som är viktigt, det vill säga satsningar på kollektivtrafik som går till de platser man vill resa till och en tidtabell som passar de tider man vill resa. För detta krävs det fortsatta satsningar på effektiva och attraktiva linjenät samt bra stationer och bytespunkter, säger Mattias Andersson.