Teknikföretaget Soti har presenterat nya funktioner i sin plattform som ska minska stillestånd och leveransförseningar inom transport och logistik. Lanseringen skedde under partner- och användarkonferensen SOTI SYNC 25 i Montreal. Fokus ligger på att hantera en av branschens största kostnader: tekniska driftstopp i mobila enheter.
Enligt företagets rapport The Road Ahead: Driving Digital Transformation in T&L, där 100 svenska anställda intervjuats, förlorar arbetstagare i genomsnitt 3,6 timmar per vecka på teknikproblem. En fjärdedel uppger att de förlorar mer än fem timmar varje vecka. Problemen leder till ökad stress för 46 procent av de anställda. Dessutom uppger 41 procent att de missar mål, 32 procent kör för fort för att kompensera förseningar och 29 procent arbetar övertid.
Säkerhet är också en utmaning. 66 procent uppger att de oroar sig för konsumentdatasäkerhet vid användning av mobila enheter.
– Frekventa driftsstörningar och stillestånd gör att många verksamheter tvingas förlita sig på övertidsarbete för att hålla schemat. Med höga förväntningar på snabba leveranser och hårt pressade marginaler har svenska T&L-företag inte längre råd med reaktiv teknikhantering. Samtliga mobila enheter som scannrar, robusta enheter, surfplattor och skrivare måste vara optimerade, säkra och redo för att stödja sömlös drift i hela leveranskedjan, säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef.
Nya funktioner i plattformen
De nya funktionerna omfattar förenklad hantering av lockdown-profiler, där IT-avdelningar kan skapa rollbaserade profiler via drag-och-släpp. Inloggning via QR-kod eller NFC snabbar upp skiftbyten, och enheter låses automatiskt utanför angivna områden.
En AI-assistent gör det möjligt att felsöka med röstkommandon och är tillgänglig dygnet runt.
Diagnostikverktyg kan nu användas direkt i ServiceNow med fjärrstyrning, skärminspelning, livechatt, snapshots och logghantering.
En kamerafunktion kombinerar inomhuskartor med liveflöden för bättre överblick, och plattformen får stöd för Zebra Bluetooth-skrivare.