Nya lastbilsregler framförhandlade i EU

Naina Helén Jåma/TT: Johan Danielsson, EU-parlamentsledamot. Arkivbild.
Terje Bendiksby: Nya regler för lastbilstrafiken i EU har förhandlats fram efter flera års diskussioner. Arkivbild.

Det känns oerhört skönt att få gemensamma regler, säger Rickard Gegö, vd på Åkeriföretagen.

Han berättar att de länge drivit på för att få likadana regler för lastbilstrafiken i EU, så att kontrollerna underlättas och att konkurrensen blir rättvis. De nya reglerna behandlar vad som gäller då lastbilschaufförer arbetar utomlands, kör- och vilotider samt de omdebatterade tillfälliga inrikestransporterna, berättar han.

Förhoppningsvis blir det nu lättare att göra rätt, säger Rickard Gegö.

Försiktigt positiv

Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetarförbundet, är försiktigt positiv.

Det som blivit känt är bra, men vi analyserar förslaget mer i detalj nu, säger han.

Kontroller, och hur det ska säkerställas att reglerna om svenska löner på svenska vägar efterlevs, är alltid problematiska, förklarar han.

Men det här är ett steg i rätt riktning, säger Tommy Wreeth.

Johan Danielsson (S), svensk EU-parlamentariker som förhandlar för parlamentets samtliga socialdemokrater, är mycket nöjd med resultatet.

Äntligen får vi nya regler på plats för ordning och reda på vägarna, så vi får bort den skitkonkurrens och det skitföretagande som brett ut sig på vägtransportsektorn, säger han.

Seger för S

Överenskommelsen ligger i linje med det som Socialdemokraterna drivit, enligt Danielsson.

Kör du inrikestrafik i Sverige ska du ha svenska löner enligt svenska kollektivavtal. Om bilen befinner sig stadigt i Sverige ska den registreras och skatt ska betalas i Sverige, säger han, och tillägger:

På det stora hela är det en jätteseger för oss.

Överenskommelsen måste nu bekräftas av medlemsländerna och hela Europaparlamentet, vilket väntas ske tidigt nästa år. Därefter ska alla länder implementera reglerna inom 18 månader.

De nya reglerna har stötts och blötts under lång tid och lett till bistra konflikter mellan ledamöter och medlemsländer. I väst och nord har det suckats över hur åkare och chaufförer från öst och syd tillåts konkurrera med låga löner och enklare villkor. Från andra sidan har det i stället hörts uppmaningar om en fri marknad.