Pär Svärdson – e-handelskungen som brinner för logistik

Pär Svärdson på entresolplanet, där receptbelagda varor packas av farmaceuter.
Apoteas kunder kan välja på många olika fraktsätt. Paketen sorteras delvis av tre industrirobotar.
Den manuella packningen pågår för fullt, vid sidan av den automatiska.
Den automatiska packningen drogs igång efter sommaren och finjusteras fortfarande. Här viks kartonger, rätt produkter plockas i, kartongen falsas så att den passar efter innehållet och locket sätts på. Därefter får kartongen en adressetikett och kontrollvägs.
A-frame-systemet hos Apotea kan lagra 1 500 produkter och har en plockkapacitet på upp till 1 400 order/timme. Systemet ska användas för produkter som ofta beställs.
Apoteas lager tar emot ungefär 150 pall varor per dag. Pallarna dras in och ställs på en ledig plats på lagret. Intrycket, där samma vara kan stå på många ställen kan bli lite rörigt, men alla placeringar är registrerade och inlästa med streckkoder.
Hela lagerområdet utgör en miljözon.

Nätapoteket Apotea har sedan starten 2012 vuxit oavbrutet. I år räknar företaget med att skicka ut omkring åtta miljoner paket. Men VD Pär Svärdson har inga planer på att luta sig tillbaka och vara nöjd. Med ett klimatsmart lager på 38 000 kvadratmeter är det möjligt att fortsätta att växa och utvecklas, och nu automatiseras också delar av verksamheten. 

Pär Svärdson rör sig självklart på det stora lagret. Han hälsar på medarbetarna, som mestadels är unga, och tvekar inte att sprätta upp förpackningar eller stoppa maskiner för att demonstrera arbetssätt och funktioner.

– När jag är här på lagret så tillbringar jag en ganska stor del av tiden med att packa paket. Det gör att jag ser hur det funkar. Jag är väldigt involverad, och jag tycker att det är roligt, säger Svärdson.

Apotea är Pär Svärdsons andra stora näthandelsföretag. 1997 startade han nätbokhandeln Adlibris, med lager i uppländska Morgongåva. Bokhandelsjätten, som numera ägs av Bonniers, ligger tvärs över vägen i den företagspark som vuxit fram i stationssamhället.

 

Logistiken central

Hjärtat i Apoteas verksamhet är det jättelika lagret i Morgongåva som stod klart under förra året. Här packas och härifrån distribueras paket med läkemedel, skönhetsvård och en hel del annat, sju dagar i veckan, mellan sju på morgonen och 23.30 på kvällen. Lagret fylls samtidigt på med omkring 150 pallar nya varor varje dag.

Det råder ingen brist på logistiska utmaningar. Och kanske är det här man hittar nyckeln till Apoteas och Pär Svärdsons framgångar. För Svärdson står nämligen just logistiken i centrum.

– E-handel handlar framför allt om att bygga ett logistikflöde och få ihop det med en IT-lösning. Anledningen till att det går bra för oss är att vi har haft ett intresse för och fokuserat på just det, IT och logistik, säger Pär Svärdson.

Under flytten till det nya lagret förra året pågick handeln på som vanligt. Pär Svärdson beskriver situationen under flytten som ”komplex”. Nu, efter drygt ett år, rullar verksamheten på bra. Men det ligger inte för Pär Svärdson att luta sig tillbaka.

– Den dag man tycker att nu har vi ett supertrimmat lag och allt är färdigt, då har man gått vilse. Vi har en för tillfället välfungerande logistik, men den möter inte morgondagens krav, säger han.

Filosofin innebär att processerna ständigt ska utvecklas och förbättras. Det pågår, enligt Pär Svärdson, ständigt projekt för att bygga om.

– Vi har kanske fem projekt på gång samtidigt idag. Om du kommer tillbaka om fem år så kommer vi också att ha fem projekt.

 

”Vi kan alltid kötta”

Dagens projekt handlar i stor utsträckning om att automatisera delar av verksamheten. Tre robotar från ABB har installerats med uppgift att lyfta paket som sorteras på olika transportörer. Även packningen har delvis automatiserats, med två helt nya packningslinjer. Kapaciteten har därmed ökat med 50 procent.

Plockrobotarna och den automatiserade packningen är redan i full drift, även om tekniken och programvaran fortfarande behöver finjusteras.

Samtidigt provkörs det nya automatiska plocksystemet A-frame från SSI Schäfer, som tillsammans med tillhörande conveyorsystem ska automatisera delar av plockningen.  Pär Svärdson räknar med att A-framen ska tas i bruk i oktober, sedan återstår någon månads intrimning.

– När A-framen är i bruk och vi har fyllt på maskinen kan vi köra en order helt automatiskt. Vi kan packa den, adressera den och kontrollväga den helt utan att någon har hanterat den manuellt, berättar Svärdson.

Samtidigt med den pågående automatiseringen pågår den manuella packningen vid en lång rad stationer som vanligt en bit ifrån de nya maskinerna.

– Vi byter inte ut, vi lägger bara till och utökar kapaciteten med automatiseringen. Det innebär att vi kan fortsätta att leverera hela tiden, och lära oss det nya i en takt som medarbetarna får ihop, förklarar Pär Svärdson, som tror att den som automatiserar genom att snabbt byta ut människor mot maskiner lätt misslyckas.

Pär Svärdson beskrevs i medierna länge som tveksam till att automatisera verksamheten. Nu när steget har tagits är han mån om att framhålla att det manuella arbetets fortsatta betydelse i verksamheten. Den mänskliga insatsen är också på många sätt mer tänjbar än tekniken.

– Om maskinerna kör för fullt så sätter vi bara in mer folk som packar. Inför Black Friday eller julhandel kan vi bara jobba hårdare och öka. Kapaciteten tar inte slut, för vi kan alltid kötta lite och be folk från kontoret hjälpa till.

 

Värnar om jobben

Morgongåva företagspark, där Apotea och även Adlibris huserar, ägs av Anders Wall, som själv bor i trakten. Wall är, menar Pär Svärdson, den ultimata hyrsvärden, med stor förståelse för företagande och ett starkt engagemang för bygden.

Men Morgongåva, ett litet stationssamhälle vid järnvägen mellan Dalarna och Stockholm, har också många andra fördelar. Förutom att kommunen, Heby, är allmänt positiv till företag enligt Svärdson, drar man också nytta av den relativa närheten till Stockholm, samtidigt som personalen kan hämtas från Uppsala- och Salaområdet snarare än den överhettade arbetsmarknaden i Stockholm.

– E-handeln är väldigt arbetsintensiv, konstaterar Pär Svärdson, och tillägger att medarbetarna från landsbygden värnar om sina arbeten och känner stolthet över sin arbetsplats på ett annat sätt än i storsta’n.

Inledningsvis var det också en stor fördel att verka nära nätbokhandeln Adlibris, som har en intensiv logistik. Idag ”drar de båda företagen varandra” som Pär Svärdson uttrycker det. De stora mängderna paket varje dag ger ett mycket gott förhandlingsläge med fraktbolagen.

– Det gör att vi kan få en bra miljöprofil med möjlighet att bygga fossilfria transporter till Stockholm, och bra service.

En dröm vore förstås att kunna utnyttja järnvägen, som ligger ett par hundra meter från lagret, för att transportera paket. Men där har Pär Svärdson stött på patrull.

– Det verkar vara väldigt svårt. Jag möter ingen motivation från Postnord att lösa det, säger han, en aning uppgivet.

Istället går paketen idag på lastbil till Rosersberg, norr om Stockholm, där de lastas om till tåg.

 

Sätter press

Vandringen på jättelagret fortsätter. Och Pär Svärdson kommer in på sin hjärtefråga, miljön.  Han tar upp ett inplastat paket med barntandkräm och visar att de sex tuberna står i ett tråg av hårdplast. Tråget kom till på begäran av en apotekskedja för 18 år sedan. Ganska snart slutade kedjan att använda tråget i sina butiker. Som emballage är det dock fortfarande kvar.

För Apotea innebär trågen och allt annat onödigt emballage extraarbete med att öppna och sortera förpackningar. För tillverkaren extra kostnader. Plus miljöpåverkan förstås.

– Alla betalar för att ingen har tänkt, säger Pär Svärdson.

Apotea satsar nu på att få leverantörerna att minska på plasten.

– Om vi får bort plasten minskar vi vårt gemensamma avtryck på miljön, men vi ökar också vår och leverantörens effektivitet. Alla kan se vinster, säger Pär Svärdson, som hoppas att företagets agerande också ska ge ringar på vattnet så att andra företag ställer samma krav.

Transporterna är ett annat område där miljöavtrycket borde kunna minska betydligt. Apotea arbetar idag för att nå fram till helt fossilfria transporter till Stockholm. Sedan den första januari i år är dessutom hela lagerområdet miljözon, där bara bilar som klarar kraven i den högsta miljöklassen, Euro 6, får köra.

– Vi gör det komplicerat för fraktbolagen att köra skitiga bilar, konstaterar Pär Svärdson.

Varifrån kommer då miljöengagemanget?

Ja, delvis är det förälderns omsorg om barnens framtid som spelar in, svarar Svärdson. Men entreprenörstänkandet finns också där.

– Det är en helt avgörande fråga. Företag som inte är duktiga på hållbarhet kommer inte att finnas i framtiden. Jag tror inte att det är ett val man har som företagare. Kunderna kommer att lämna dem som inte gör det.

 

Om Apotea

Apotea startade sin verksamhet 2012, sedan Pär Svärdson och några kollegor året innan köpt Familjeapoteket. Nätapoteket har vuxit varje år sedan starten, och omsatte under 2018 2 miljarder kronor. Vinsten var 2018 24 miljoner kronor.

Huvudägare i Apotea är Laulima, Sven Hagströmers Creades och sedan september 2019 pensionsförvaltaren Alecta. Apotea värderades då till omkring 4 miljarder kronor.

De omkring 650 medarbetarna finns i Morgongåva i Heby samt i Stockholm. Apotea är Heby kommuns största arbetsgivare.

Apotea har tilldelats en rad utmärkelser, bland annat Årets nätbutik tre år i rad.

 

Om lagret i Morgongåva

Apoteas nya lagret med en yta om 38 000 kvadratmeter, varav 8 000 kvadratmeter i entresolplan, invigdes den 5 mars 2018 och rymmer förutom Apotea även systerbolagen Babyland, Delitea, Widforss och Happy Yachting.

Lagret är byggt för att ge minsta möjliga påverkan på miljön, med Sveriges största takplacerade solcellsanläggning. Solcellsanläggningen har en kapacitet på totalt 1 500 kW och gör logistikcentret mer än självförsörjande på el. Överskottet av el säljs vidare till Telge Energi.

Uppvärmning av lokalerna sker med bergvärmepumpar som integreras med solcellsanläggningen för att optimera byggnadens energianvändning.  All belysning är LED, och fläktar trycker ner den varma luften i lokalen så att man kan hålla en lägre temperatur än vad som annars hade krävts.