Vismas kunder ska sälja mer med Flowboxlösning

Kundupplevelsen står i centrum, säger Johan Ahlberg, Flowbox. Foto: Flowbox
Kundupplevelsen står i centrum, säger Johan Ahlberg, Flowbox. Foto: Flowbox

E-handlare idag står inför en rad utmaningar. I takt med att nätshoppingen blir allt vanligare ökar också kundernas krav och förväntningar på en engagerande köpupplevelse. Att driva framgångsrik e-handel innebär mer än att starta en webbsida. Johan Ahlberg, Head of Sales and Business Development på Visma Digital Commerce vittnar om att fokus skiftat från pris och produkt till stort fokus på kunden och det upplevda värdet av varumärket hos kunden.

– Varumärken och retailers idag behöver ha en tydlig omnikanalstrategi. Du måste få ihop helheten mellan fysisk butik och e-handel. Vi ser nu att de flesta varumärken börjar jobba på det här sättet, men det är fortfarande en bit kvar, säger Johan Ahlberg.

Nästa steg mot en mer integrerad digital handel är att knyta ihop den digitala handeln med de sociala plattformarna, för att skapa en enhetlig upplevelse för kunderna när de interagerar med varumärket.

– Ofta när man skrollar igenom ett flöde på tex Instagram och sedan klickar vidare till en site så hamnar man ofta på en sida som inte alls har samma känsla som flödet. Man möts av oinspirerade bilder och ganska få bilder. Där kommer Flowbox produkt väl till hands.

Pris och produkt kommer fortfarande att vara en central del för företag när det gäller att positionera sig, men för att stärka sin konkurrenskraft krävs mer än bara ett attraktivt produkterbjudande, menar Johan Ahlborg.

– För att sticka ut ur mängden och driva konverteringar behöver man addera något i upplevelsen som kan inspirera och leda till köp. Pris och produkt kommer säkert vara en drivkraft framöver, men det kommer nog snarare att vara en hygienfaktor. På nätet är det väldigt transparent med produkt och pris, så där gäller det för företag att konkurrera med något annat också.

För mindre företag med begränsade resurser kan det vara svårt att hitta effektiva konkurrensmedel. Användargenererad innehållsmarknadsföring kan vara ett kostnadseffektivt sätt att nå ut digitalt. Det gäller också att tänka till när man väljer lösningar och ha ett långsiktigt perspektiv även om tillväxten är låg vid investeringstillfället.

– Tar vi till exempel valet av e-handelsplattform är det ju väldigt många olika delar och önskemål som ska infrias. Allt från kundtjänst till logistik, betalning och visuell marknadsföring. Då gäller det att man inte låser in sig. Om den plattformen du har inte kan levererar det du inom den närmsta framtiden behöver, då är det inte rätt plattform för dig. Att byta kan också bli omständligt och det är inte alls särskilt kostnadseffektivt.

Johan Ahlbergs rekommendation till företag som är beredda att byta eller investera i en ny plattform är att titta brett och hitta en lösning som inte bara passar det egna företaget utan också se till kunderna och deras beteende.