På landningsbanan, börjar nedräkningen till nästa start redan direkt efter landningen. Varje sekund räknas för underhållsteamet, varje rörelse måste vara perfekt - det handlar om snabbhet och precision. Ju snabbare de höga tankstegarna eller plattformen kommer dit den ska, desto snabbare blir tanken på flygplanet påfylld. Hastigheten får dock inte göra att man kompromissar med arbetssäkerheten. Därför har Zarges lagt stor vikt vid ergonomi och stegsäkerhet och på en lätt transport under utvecklingen av sin robusta tankningsutrustning.
Underhållsföretag på flygplatser måste kunna tanka flygplan mycket snabbt på olika höjder - ofta även i dåliga väderförhållanden. Den nya tankningsutrustningen från Zarges gör att de bättre kan möta ett sådant flexibilitetskrav än tidigare. Zarges stegar och plattformar täcker en rad arbetshöjder, från strax under 2,5 till över 6 meter.
Eftersom de höga manövrerbara Zarges-plattformarna kan bogseras med hastigheter på upp till 30 kilometer i timmen tack vare sina pneumatiska däck, kan underhållsteamet tillsammans med sin utrustning komma fram till installationsplatsen snabbare än tidigare. Tankstegarna är också extremt mobila tack vare sin låga vikt – de väger allt från 16,5 till 20 kiloberoende på antalet slitbanor och arbetshöjd.
– Våra produktutvecklare analyserade alla steg i arbetet på landningsbanan och samarbetade med kända kunder från flygindustrin för att optimera alla detaljer när det gällde komfort och industriell säkerhet, säger Zarges Sveriges vd Patric Seger.
Några som fått testa trappstegsplattformarna är Air BP och medarbetarna på Swedavia i Ronneby som utför tankningsarbetet på uppdrag av Air BP. Operativ chef för Swedavia i Ronneby är Ivan Cernac.
– De här arbetsplattformarna är mycket bättre än den utrustning vi hade tidigare, säger Ivan Cernac. Halkskydden, stegen och räcken är utformade så att vi når upp på ett bra och säkert sätt. Dessutom är den här arbetsplattformen mycket lättare än den tidigare utrustningen, jag tror det handlar om cirka 75 kilo till skillnad från de 200 kilo vi hade att jobba med tidigare. Det gör att den är mycket lättare att hantera för oss som ska flytta runt den på flygplatsen.