E-handeln driver fram skifte inom logistikbranschen

Hans Sahlin, chef för logistik på Castellum, betonar vikten av närhet till konsumenten. Bild: Castellum
Hans Sahlin, chef för logistik på Castellum, betonar vikten av närhet till konsumenten. Bild: Castellum
Hisingen Logistikpark i Göteborg blir med sina totalt 65 000 kvm en av Nordens största logistikanläggningar med modern standard för helautomatiserade lager. Bild: Castellum.
Hisingen Logistikpark i Göteborg blir med sina totalt 65 000 kvm en av Nordens största logistikanläggningar med modern standard för helautomatiserade lager. Bild: Castellum.

Text: Hanna Engström

 

Kanske det mest intressanta inom logistikbranschen just nu är förflyttningen från butik till logistikbyggnader. Den växande e-handeln är den främsta bakomliggande orsaken. Enligt PostNords E-barometer har den ökat med 1400% sedan 2003.

 

E-handeln påverkar strukturen inom logistiken då den ställer andra krav på logistikanläggningar jämfört med traditionell verksamhet. Framförallt krävs större ytor.

Man har fler artikelnummer på lager, verksamheten är i behov av utrymme för att packa småpaket och därtill behövs ytor för returer.

 

Geografiskt skifte

E-handeln influerar även det geografiska läget. Hans Sahlin, chef för logistik på Castellum,       örklarar att då man tidigare främst fokuserat på att hitta en geografisk mittpunkt för att nå större delar av befolkningen, kompletterar man idag med mellanstora lager.

 Syftet är korta ledtider gentemot slutkonsumenten. Hans Sahlin poängterar att det idag är lika relevant att vara nära konsumenten som att placera sig rätt demografiskt.

–  Det finns ett tydligt behov av att vara geografiskt nära.

Konsumenten vänjer sig vid snabb leverans och det fysiska läget kan göra det möjligt, säger Hans Sahlin.

Automation och effektiv logistik

Automation är i viss mån kopplat till e-handel. Det kan vara en bra lösning för att kapa kostnader och lösa säsongstoppar med många transaktioner.

Automation kan även vara en möjlighet för att minska ytåtgången. Castellum ser möjligheter att som fastighetsägare ta ägarskap kring automation.

– Jag menar att automation kan vara nyckeln till effektiv logistik och som fastighetsägare vill vi vara med och stödja det, säger Hans Sahlin. 

 

Logistikanläggning framför butik

Logistikbyggnader blir också allt mer intressanta som investeringsobjekt. Tidigare ansågs logistik­anläggningar medföra en större risk än exempelvis kontorsfastigheter eller butiker. Idag minskar många investerare sin investering i butiksytor till förmån för logistikytor. Det finns en framtidstro på logistikanläggningar och de bedöms allt oftare som en långsiktig investering.  

 

Bostäder tränger ut lagerytor

Norden har en bra infrastruktur vilket gör den till en intressant och stabil marknad inom           logistik. Den svenska kronan är dessutom svag just nu vilket driver kapital från internationella investerare. En annan trend är att de nordiska städerna växer kraftigt, för närvarande med en procentenhet per år. Bostäderna tränger ut          industrilager vilket gör att logistikföretagen behöver hitta nya lägen och nya ytor. Nyckeln är att hitta byggbar mark på strategiska orter som möjliggör korta ledtider och låga transportkostnader.

 

Den sista milen

I fråga om distribution är den s k sista milen av stor betydelse. I synnerhet citydistributionen kräver korta ledtider. I städer som Oslo, Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors – där lagren ligger strax utanför storstäderna – kliver många andra aktörer in och levererar till kund. Hans Sahlin berättar att i city kan fastigheter, såsom kontor, upplåta entréer för omlastning av paket. Andra lokaler kan användas för laddning av elbilar och elcyklar. Ur ett resursperspektiv är det en dubbel vinst då dessa platser ofta inte används under natten.

 

Storsatsning i Göteborg

Castellum är ett ledande fastighetsbolag inom logistik och för att växa sig ännu starkare köpte man nyligen Säve flygplats, strax utanför Göteborg. Den totala ytan om drygt 3 miljoner kvm inkluderar etablerad verksamhet inom räddningstjänsten, hotell, bodyflight samt testverksamhet för nya fordon, pilotskola och drönarutbildning. Hälften av ytan kommer utvecklas för nya logistikprojekt.

Man ser goda möjligheter till korsbefruktning mellan logistik och andra aktörer med fokus på  innovation, exempelvis för att etablera testbäddar för utveckling av självkörande bilar. Bland annat deltar nu aktörer från bilindustrin, energibolag och forskningsinstitut tillsammans med Castellum i öppna workshops för att se hur man kan utveckla området på bästa sätt. n 

 

 

FAKTA

* E-handeln påverkar struktur och geografisk placering inom logistiken och driver på en förflyttning från butik till logistikanläggningar

* Intresset för logistikbyggnader som investering ökar

* Norden är tack vare bra infrastruktur en intressant och stabil marknad inom logistik.

* Castellum omvandlar Säve flygplats, hälften av ytan (1,5 milj kvm) utvecklas för nya logistikprojekt