Rekordtrafik över Øresundsbron i juli

Vägtrafiken på Øresundsbron i juli ökade med 2,8 procent. Foto: Øresundsbro Konsortiet

Två nya trafikrekord slogs på Øresundsbron i sommar – 857.500 fordon passerade i juli och det är den hittills högsta månadstrafiken på förbindelsen.

Och den 20 juli passerade 32 100 fordon, vilket är trafikrekord för ett dygn.

– Trafikrekorden vittnar om ett riktigt stort intresse för att åka över till grannlandet, och vi tror också att det kan vara ett uttryck för att fler väljer ferie i närområdet. Vi upplever ett ökat intresse för erbjudanden och inspiration genom vår förmånsklubb, säger Fredrik Jenfjord, chef för Försäljning och Marknad vid Øresundsbron.

Sommaren är alltid en trafikintensiv period på Öresundsförbindelsen och precis som tidigare år utmärker sig juli i antalet passager. Vägtrafiken i juli ökade med 2,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Och det tidigare månadsrekordet från juli 2017 har därmed överträffats med cirka 10 000 fordon. Dygnsrekordet från den 20 juli ger 100 fler fordon än det som noterades den 22 juli 2017.

– Att två trafikrekord slås efter ett halvår med en något minskad trafik är väldigt positivt, och visar på att den svenska kronkursen verkar spelar mindre roll under en månad där sommarfirare håller ledigt. I vintras och våras var det nämligen tydligt att svenska kunder reste mindre på grund av kronkursen, samtidigt som nedgången blev marginell tack vare ökat resande bland danska fritidskunder. Men tack vare en bra sommartrafik har vi hämtat hem mycket av trafiktappet, säger Fredrik Jenfjord.

När det gäller övrig sommartrafik passerade 721.900 fordon Øresundsbron i juni, vilket är en liten ökning jämfört med fjolårets 721.200. I augusti passerade 762 700 fordon – en liten nedgång på 0,4 procent jämfört med augusti förra året.

Antalet BroPass Fritid-kunder var cirka 547.000 vid utgången av augusti – en uppgång med 11 procent jämfört med samma tidpunkt i fjol, vilket är rekordmånga avtalskunder.

Trots rekordtrafik i juli har det aldrig varit några bekymmer med långa väntetider i betalstationen. Sedan sommaren 2018 har det pågått ett omfattande arbete för att öka kapaciteten i betalstationen ytterligare, till exempel genom förbättrad teknik vid korttransaktioner och ett förenklat kassasystem. Dessutom betalar allt fler BroPass-kunder genom sin nummerplåt, vilket gör det möjligt att passera utan en bizz i bilen.

– Vi vill ge kunderna snabba, smidiga och säkra passager året runt, och det har vi även kunnat leva upp till i sommar. En väldimensionerad bemanning och att våra många viktiga system fungerade stabilt under hela sommaren bidrar till det, säger Göran Olofsson, chef för Leverans vid Øresundsbron.