Dynamisk information om grusvägars bärighet under tjällossningsperioden kan i väsentlig grad effektivisera transporterna för skogsindustrin. BiFi, Bärighetsinformation genom fordonsintelligens, är ett resultat av ett forskningsprojekt mellan Klimator, Semcon, Trafikverket och Värmlandsåkarna. Nu ska systemet testas skarpt med alla parter i ett demonstrationsförsök.
Varje år orsakar tjällossning stora problem för skogsnäringens transporter. Med bättre information kan tiden med bärighetsrestriktioner minskas. Behovet av att kunna uppskatta grusvägars bärighet i realtid är därför stort.
– Det är spännande att Trafikverket nu går vidare med ett lyckat forskningsresultat och genomför ett skarpt demonstrationsprojekt, säger Anders S Johansson, projektledare för BiFi på Semcon.
– Integrering av mätdata från fordon och befintliga vägväderdata möjliggör en minskning av tiden med bärighetsnedsättning. Därmed kan transporteffektiviteten ökas och miljöpåverkan minskas, säger Per Wenner, på Trafikverket.
Trafikverket genomför demonstrationsförsöket i två driftområden i Tiveden för att utvärdera om informationssystemet BiFi kan leda till ett effektivare utnyttjande av vägnätet för tung trafik, genom att i realtid visa vilka grusvägar som är farbara för tung trafik under tjällossningsperioden.