För sjätte året i rad minskade antalet svenskflaggade handelsfartyg 2012. Antalet större lastfartyg och passagerarfartyg minskade med 16 % från 375 till 314 fartyg. Förändringen orsakades till största delen av utflaggning. Detta framgår av ny officiell statistik som Trafikanalys nu publicerar.
- Bilden av hur vår handelsflotta utvecklas ser olika ut beroende på vad man tittar på. I antal, dödvikt och bruttodräktighet minskade flottan 2012. Men om vi också räknar med att uthyrningen till utlandet minskade och inhyrningen av utländska fartyg ökade, blir det faktiskt en ökning av det sammanlagda tonnaget som disponeras av svenska rederier, säger Jan Östlund, projektledare på Trafikanalys.
Den svenskflaggade handelsflottans lastkapacitet mätt i dödvikt minskade 2012 med 34 % eller 700 000 dödviktston. Med dödvikt menas vikten på den last som fartygen kan bära. Det helt dominerade skälet till minskningen var utflaggning av många stora fartyg till andra länder. Utflaggningen uppgick till 609 000 dödviktston. Se figur 1.
Den svenskflaggade flottans storlek mätt i bruttodräktighet minskade med 28 % till 2,8 miljoner. Bruttodräktighet avser volymen i fartygens slutna rum.
Den svenskflaggade lastfartygsflottan bestod vid årsskiftet av 112 fartyg fördelade på 36 tankfartyg, 6 bulkfartyg och 70 torrlastfartyg. Passagerarfartygsflottan bestod vid årsskiftet av 202 fartyg. Tillsammans var det 314 fartyg, vilket var 16 % färre än året innan.
Bilden av en snabbt minskande handelsflotta ändras när inhyrda utländska fartyg tas med i beräkningarna. Vid årsskiftet fanns totalt 813 fartyg i svensk regi, inklusive inhyrda utlandsflaggade fartyg. Detta var en minskning med 14 fartyg eller 2 %.
Totalt uppgick användningen av fartyg i svensk regi under 2012 till 4 957 miljoner bruttodräktighetsdagar, också det en minskning med 2 %. Måttet bruttodräktighetsdagar multiplicerar respektive fartygs bruttodräktighet med antalet dagar det använts.
Användningen av svenskflaggade fartyg minskade 2012, men användningen av inhyrda utlandsflaggade fartyg ökade och uthyrningen av fartyg till utlandet minskade. Det disponerade tonnaget, som består av handelsfartyg i svensk regi minus fartyg uthyrda till utlandet, ökade med 23 procent till 3,6 miljoner bruttodräktighetsdagar.