Internationella Sällskapet för offentliga transporter (UITP) och dess världskongress om urban mobilitet öppnades i söndags den 26 maj. Under tre utställningsdagar presenterar drygt 300 utställare sina senaste produkter och förbättrade metoder, däribland flera världspremiärer.
Utspridda över 30, 000 kvadratmeter, lockar utställningen till sig tiotusen ledande internationella politiska, operativa, tekniska och kommersiella beslutsfattare. Förutom utställningen kommer det också finnas ett antal diskussionsarrangemang där utställare själva får möjlighet att presentera de mest avancerade tekniska upptäckterna och dela sina kunskaper om innovationer.
Upp till 15 sådana Forum kommer att äga rum, inklusive flera sessioner om elektriska bussar, ökad kapacitet på järnvägen, integrerade betalningssystem, passagerarinformation och om nya utmaningar för godshantering och infrastruktur.
– UITP:s världskongress och utställning om urban mobilitet och transporter i städer sammanfaller med en kritisk tid, sade organisationens generalsekreterare, Alain Flausch i sitt öppningstal.
Han hänvisade till ett ökande antal städer i världen, som brottas med effekter av trafikstockningar och luftföroreningar.
– Barcelona klarar till exempel inte längre att betala kommunala trafikföretagets kostnader utan tvingas att söka lån för att spårvagns- och bussnätet ska fungera och för att lönerna för anställda ska kunna utbetalas. UITPs uppgift är att vara ett fönster för de mest avancerade urbana transportlösningarna som bidrar till att skapa en hållbar och betalbar modell för framtidens städer, betonade Alain Flausch.
Sir Peter Hendy CBE (Förenade kungariket) har valts till ordförande för UITP under generalförsamlingens sextionde UITP världskongress i Genève. Sir Peter Hendy CBE tar över ordförandeskapet från Mr Ousmane Thiam (Senegal), som är organisationens första afrikanska styrelseordförande.
På UITP debatterades också frågan om vad det kan vara som gör Schweiz´ kollektivtrafik så unik och så framgångsrik? Trafikforskarna anser att det beror på samspelet mellan en rad olika faktorer, som börjar med allmänhetens och trafikanternas nästan ovillkorliga acceptans av kollektivtrafiken. Den extremt höga verkningsgrad hos landets transportföretag, som alla binds samman av ett användarvänligt system av biljettförsäljare som kallas Direct Travel har också bidragit till framgången.