Green Cargos intermodala transporter ökar

Foto: Green Cargo
Foto: Green Cargo

För knappt ett år sedan stängde norska CargoNet ned 7 av 9 intermodala pendeltågslinjer i Sverige. Stora volymer lastbilsgods som körts med tåg de långa sträckorna, kom ut på vägarna. Green Cargo erbjöd dock möjlighet för lastbilsgodset att transporteras i Green Cargos nätverk till knappt 40 orter i hela landet.

– Det visar att vår satsning med intermodal trafik i vanliga godståg med varierande gods varit en framgång. Vi kommer att fortsätta anpassa vårt nätverk till lastbilstrafikens krav på inlämnings- och utlämningstider, säger Mats Hanson, Green Cargos marknadsdirektör.

Samtidigt inleddes ett arbete med att anpassa avgångs- och ankomsttider i Green Cargos godståg, så att dessa bättre skulle passa för lastbilsgodset. Från 3 september i år har dessa relationer fått förbättrade inlämnings- eller utlämningstider.

– Det är mycket glädjande att vi kunnat öka de intermodala volymerna i vårt nätverk, när godstransporter som helhet går ned i Sverige. Vi hoppas kunna transportera även fler lastbilstrailers på tåg de långa sträckorna, med de förbättringar som successivt görs i tidtabellerna, poängterar Mats Hanson.