Svensk trafiksäkerhet växer i Asien

VTI:s delegation på plats i Kina. Nu ska den svenska trafikforskningsorganisationen utveckla Asiensamarbetet. Foto: VTI
VTI:s delegation på plats i Kina. Nu ska den svenska trafikforskningsorganisationen utveckla Asiensamarbetet. Foto: VTI

I anslutning till trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Four Continents i Kina tecknade VTI överenskommelser om trafiksäkerhetsfrågor med Kina och Sydkorea.

- Det internationella forskarutbytet är avgörande för att vi skall kunna följa och ta del av kunskapsutvecklingen på andra håll i världen, bygga nya nätverk och kvalitetssäkra vår egen forskning. I Kina och Sydostasien sker en oerhört snabb utveckling av nya, spännande forskningsmiljöer på många områden. VTI skall självfallet knyta kontakter och inleda samarbeten också i dessa delar av världen, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på VTI.

Under och efter trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Four Continents som hölls i Peking 15-17 maj utvecklades relationerna så framgångsrikt att flera MoU (Memorandum of Understanding) kunde tecknas mellan VTI, genom Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på VTI, och företrädare från olika organisationer i Kina och Sydkorea. 

Kina har byggt en körsimulator av liknande typ som de som finns på VTI. Den erfarenhet som har byggts upp på VTI ska delas med andra länder som vill vara med att utveckla och förbättra trafiksäkerheten. Dessutom ska länderna komplettera varandra vad gäller tester i simulatorer. 

I Kina är det Research Institute of Highway (RIOH), Ministry of Transport, Beijing, China och VTI som har tecknat ett avtal om framtida samarbeten. Samarbetet mellan Kina och VTI är nytt och kommer att innebära ett närmare samarbete inom främst simuleringsområdet med inriktning på HMI, människa maskin interaktion.

I Sydkorea är det Korea Transportation Safety Authority (KOTSA) och Korea Transport Institute (KOTI) som VTI nu har skrivit MoU med. KOTSA är en transportslagsövergripande trafiksäkerhetsmyndighet som även innefattar bilbesiktning och fordonsforskning. KOTI är ett statligt forskningsinstitut som bland annat arbetar för att skapa ett optimalt hållbart transportsystem genom specialiserad forskning och tekniska innovationer. I samband med ett bilateralt seminarium med VTI och de koreanska organisationerna den 20 maj tecknades avtal om samarbete inom transportforskning och speciellt trafiksäkerhet.

Road Safety on Four Continents arrangerades för 16:e gången och konferensen har ägt rum i olika länder med några års mellanrum. Sverige har en tradition av att arbeta framgångsrikt med trafiksäkerhetsfrågor och intresset för VTI:s trafiksäkerhetskonferens har bara vuxit sig allt större. 
- Vårt traditionella fokus på Europasamarbeten är logiskt, men om vi vill vara med som ett framstående forskningsinstitut även i ett globalt sammanhang, måste vi också ha samarbeten utanför Europa. Kina och Sydkorea är i det avseendet centrala som framväxande, viktiga forskningsnationer, säger Jonas Bjelfvenstam.

På konferensen i Kina deltog närmare 150 deltagare som bestod av forskare, beslutsfattare och andra representanter från myndigheter och organisationer som verkar inom trafiksäkerhetsområdet.

Intresset för trafiksäkerhetsfrågor i Asien är stort och Kina har vuxit till en av världens största bilindustriländer vilket har medfört ett stort intresse kring trafiksäkerhetsfrågor. Sverige har lång erfarenhet av trafiksäkerhet och med VTI:s kunskap och erfarenhet föll sig närmandet ganska naturligt.

Konferensen anordnades av VTI med Ministry Of Transport China som värd och med stöd av GRSP (Global Road Safety Partnership), TRB (Transportation Research Board), FERSI (Forum of European Road Safety Research Institutes) och ECTRI (Europeiska konferensen för transportforskningsinstitut).