Vid FM Logistics anläggning i Neuville Aux Bois i Frankrike används sedan i mars 2015 en blandad flotta med traditionella batteridrivna eltruckar och tio truckar som drivs med vätebränsleceller.
Denna pilotanläggning för vätebränsleceller är ett samarbete mellan Air Liquide, Hypulsion, Toyota Material Handling, Crown, Diagma och FM Logistics. Pilotstudien stöds av European Union Fuel Cell Hydrogen Joint Undertaking (FCHJU), som stödjer användningen av väte och bränsleceller som en driftslösning för transporter för lägre koldioxidutsläpp.
FM Logistics är ett ledande franskt tredjepartslogistikföretag, verksamt i tolv länder. Pilotanläggningen i Neuville har en yta på över 85 000 m2 och flerskiftsverksamhet.
FM Logistics anläggning är typisk för många stora logistikföretag som arbetar med flerskiftsverksamhet. Det innebär att de strävar efter förbättrad produktivitet med fokus på hållbar logistik. Bränsleceller är ett sätt att förbättra produktiviteten jämfört med batteridrift, där man måste byta batterier vid slutet av varje skift. Att tanka bränslecellerna med tillräckligt med bränsle för 9-10 timmars arbete, tar bara några minuter – precis som att tanka en bil. Att använda väte som bränsle stödjer hållbar logistik med låga koldioxidutsläpp.
Pilotprojektet på FM Logistics är igång med tanken att ersätta anläggningens samtliga 84 truckar med vätebränslecellstruckar, när det visar sig att konceptet fungerar fullt ut. Det skulle göra denna anläggning till den första logistikanläggningen i Europa som konverterar hela sin truckflotta för att drivas med vätebränsleceller.
Toyotas kommersiella erbjudande när det gäller vätebränsleceller sträcker sig över tre regioner: Europa, Japan och USA. Toyota har en stark marknadstäckning i USA med över 2 000 truckar som drivs med bränsleceller under varumärkena Toyota och Raymond.