För snart två år sedan infördes det nya sopsystemet i Trollhättan med ett kärl för matavfall och ett för restavfall. En färsk undersökning visar nu att majoriteten av kunderna tycker att det nya systemet är bättre. Dessutom säger var tredje kund att de med det nya systemet sorterar ut och återvinner mer än med det gamla.
- Det här är ett fantastiskt bra resultat, bättre än vi trodde. Trollhätteborna är duktiga på att sopsortera och återvinna, men det visade sig att de kunde bli ännu bättre. Det nya systemet är bra både för plånboken och för miljön, säger Bengt Peterson, renhållningschef på Trollhättan Energi.
Renhållningens egna analyser visar också att det stämmer. Exempelvis har insamlingen av förpackningar ökat sedan det nya systemet infördes; kartong med 35 procent och plast med 25 procent.
Undersökningen visar också att kunderna är nöjda med den service man får vid hämtning av avfall – och att man tycker att den servicen är prisvärd.
- Villaägarna kunde få lägre taxa om man sorterade väl, och det har de flesta fått – tack vare att de är duktiga på att sortera, säger Bengt Peterson.