Skräddarsydd däckservice

Foto: Conti360°

För tre år sedan introducerades däckhanteringssystemet Conti360° Fleet Services och har sedan dess utvecklats med mycket stor framgång. Allt fler speditörer runt om i Europa använder sig av den kompletta däckservicen från Continental. Den standardiserade däckservicen innebär ett enhetligt utbud i hela Europa.

– Vårt paket med komplett service för vagnparker ligger helt rätt i tiden. Transportföretagen vill ha utökade tjänster och garantier för sin rörlighet. Vårt serviceutbud "Conti360° Fleet Services" säkerställer vagnparkernas rörlighet och gör att däckkostnaderna kan beräknas på förhand, säger Martin Burdorf, chef för vagnparkstjänster nyttofordonsdäck Europa, Mellanöstern, Afrika.

Utbudet, som är uppbyggt av enskilda servicemoduler, håller samma höga kvalitetsnivå i alla länder och hjälper till att minimera vagnparkernas däckkostnader. Varje kund kan få ett skräddarsytt servicepaket som motsvarar den egna kravprofilen på bästa sätt. I många länder kan däckköparen välja mellan ett Conti360°-serivceavtal, som är en pay-as-you-go-lösning där kostnaden beror på vilka tjänster som utnyttjas, eller ett Conti360°-kilometeravtal, en variant med fast kostnad.

Conti360° Fleet Services erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom däckservice. Samtliga tjänster som gäller lastbilsdäck och bussdäck omfattas. Det första steget är valet av rätt däck, själva köpet och den fackmannamässiga monteringen inom ramen för ContiFitmentService. Kunden kan köpa sina däck från Continental antingen på traditionellt vis eller betala för användningen genom en fast kostnad per kilometer.

Inom ramen för ContiFleetCheck följer däckexperter på begäran användningen av däcken under hela deras livslängd, ända tills de planenligt ska bytas ut. Experterna genomför vanligtvis en inspektion av samtliga däck fyra gånger per år, kontrollerar om det finns skador och mäter regelbundet profildjupet och lufttrycket. ContiFleetChecks visar hur däckens skick förändras med tiden och hur förbättringar görs i underhållet. Genom ContiFleetReporting får kunden kontinuerlig dokumentation av alla däckrelevanta uppgifter, rapporter om däckens skick och kostnadsanalyser, vilket ger kostnadstransparens.

ContiCasingManagement är slutligen den komponent som, vid den första däcklivslängdens slut, sköter hämtning, inspektion och återanvändning av de uttjänta däcken genom regummering eller återvinning.

Conti360° Fleet Services finns för närvarande på 14 marknader: Tyskland, Belgien, Storbritannien, Irland, Frankrike, Italien, Spanien, Polen, Tjeckien, Österrike, Slovakien, Ungern, Danmark och Sverige. Flera länder tillkommer successivt. Continentals dygnet-runt-däckreparationer erbjuds i hela 37 europeiska länder.

– För närvarande är det ett heltäckande nätverk bestående av 2 500 utvalda Conti360°-partner som står till förfogande när du behöver hjälp. De finns framför allt i storstadsområden och längs de viktiga transportrutterna, för att snabbt kunna assistera kunderna med både stationär och mobil service. På så sätt slipper avtalsparten det tidskrävande och ofta kostsamma sökandet efter en lokal däcktjänsteleverantör.

Flertalet europeiska länder omfattas av Continentals två zoner med garanti för ett maximalt stillestånd på tre respektive fyra timmar, och tack vare den välutbildade servicepersonalen kan denna drive-on-garanti uppfyllas i stor utsträckning. Den vanligaste orsaken till att Continentals däckreparationstjänst behöver rycka ut är påkörningsskador, följt av platta däck, punktering och spikhål.