E-handeln ändrar lagerlogistiken

Foto: SSI Schäfer
Foto: SSI Schäfer

Fler och fler företag i retail-branschen optimerar sina lager till förmån för e-handeln och SSI Schäfers senaste order – ett lager för online-verksamhet hos Itella Logistics i Finland – är inget undantag.

Gå tillbaks fem år i tiden och titta på hur köpprocessen såg ut då. Jämför nu med hur den ser ut idag. En industri har aldrig förändrats så dramatiskt som retail-industrin gjort efter inträdet av e-handeln. Affärer är öppna 24/7 och konsumenter är också redo att handla 24/7. Denna förändring i köpbeteende är något som återförsäljare tar på allvar och som har skapat ”the buzzword” för 2010-talet - omnichannel retaling.

Denna nya typ av detaljhandel ställer höga krav på logistiken. Kunder förväntar sig enkel shopping, snabba leveranser, smidiga returer och kvalitativ kundservice - oavsett om de gör sina inköp online eller offline.

Företag som är verksamma inom omnichannel-detaljhandeln möter dessa krav genom att optimera lagerlogistiken, och den nya ordern från det finska 3PL företaget Itella Logistics, är bara den senaste i en serie av SSI Schäfer order för optimering av lagerlokaler för omnichannel detaljhandel och e-handel i synnerhet.

Europa har den näst största e-handelsmarknaden i världen med ett totalt värde av € 363 billjoner under 2013 för B2C e-handeln, vilket är en tillväxt på 16,3% jämfört med 2012. Även om tillväxten är betydligt högre i andra delar av Europa än i Norden har även SSI Schäfer Norden upplevt denna tillväxt, i praktikken med många beställingar på e-handelslösningsbeställningar. General Manager för Norden, Ole Madsen, utvecklar detta med orden ”Eftersom e-handelsorder ökar, så ökar trycket på företagets lagerlogistik. Vi upplever att lager inte kommer att kunna hantera detta tryck i sin nuvarande form. Eftersom e-handeln bara kommer att öka, vill företagen förbereda sig för det nu genom att bygga nya anläggningar eller optimera sina befintliga byggnader.”

I maj kontrakterade en av de ledande aktörerna i omnichannel detaljhandeln, finska Stockmann avtal med SSI Schäfer om ett nytt multifunktionellt distributionscenter i Tusby. Där SSI Schäfer använde den senaste tekniken, den patenterade 3D​​-MATRIX Solution®. Stockmann förväntar att det nya lagrets automationsteknik avsevärt stärker bolagets konkurrenskraft under de kommande åren, samtidigt utökar de sin e-handel som erbjuds på både den finländska och baltiska marknaden.

I Sverige har landets största online-återförsäljare av streetwear, skateboards och snowboards, Junkyard byggt ett nytt lager. Junkyard använder modern lagerutrustning från SSI Schäfer, inklusive cirka 18 000 plastlådor, i deras lager i Trollhättan. För Junkyard, ändrade dessutom SSI Schäfer sina standardiserade hyllsystem (R 3000) i en skräddarsydd lösning för deras snowboards.
Hyllsystemet R 3000 användes också när SSI Schäfer levererade inredningen till Lindex nya 2500 m2 stora e-handelslager. Lindex, en av de ledande modekedjorna i norra Europa, krävde flexibilitet i lösningen, eftersom de förväntas expandera sina volymer till nästan det dubbla inom en period på högst två år på grund av ökad e-handel.

För att säkerställa framtida tillväxt, har den danska leverantören av hobby och utbildningsartiklar, Creativ Company, kontrakt med SSI Schäfer på en leverans av en unik kombination av två halvautomatiska lösningar. Trots tre butiker - en i Holstebro i Danmark, en i Göteborg, Sverige och en i Nieuwerkerk i Nederländerna så kommer de mesta av Creatives intäkter kommer från deras e-handel.