Bergendahls nya höglager på väg i drift

En del av bansystemet i det helautomatiserade höglagret, som också har 600 plockplatser. Foto: Alexander Arvidsson
Bergendahls Foods nya höglager i Hässleholm. Foto: Alexander Arvidsson

Med 32 meter är Bergendahls nya, helautomatiserade höglager i Hässleholm en av Sveriges högsta lagerbyggnader. Med dess 18 000 pallplatser får Bergendahls Foods utrymme att fördubbla omsättningen på livsmedel och dagligvaror.

I maj 2012 beslutade Bergendahls-koncernen, med City Gross som största varumärke, att göra en satsning på ”framtidens varuförsörjning” för att kunna fortsätta växa. Största delen i satsningen: utbyggnad av centrallagret i Hässleholm med ett nytt, automatiserat höglager.

 Dubbla omsättningen– Kostnaden för det nya lagret motsvarar att öppna sju nya City Gross-butiker, men det är en investering som är helt rätt för oss att göra just nu. Vi är inne i en stor expansionsfas, och det nya lagret ger oss utrymme att fördubbla omsättningen.

Det säger Bergendahls Foods logistikchef Joakim Åstrand. Två år efter beslutet står höglagret färdigbyggt på Läredaområdet i Hässleholm: 32 meter högt, 4 000 kvadratmeter stort och med 18 000 pallplatser. Den 27 maj lämnade totalentreprenören Peab över nycklarna vid slutbesiktningen, och under sommar och höst ska lagersystemet installeras och trimmas in av leverantören Swisslog och Bergendahls. 

 Specialliftar– Ett spännande projekt att jobba med; det är ovanligt med så höga lagerbyggnader. Själva konstruktionen består av en smidesstomme med fackverk och väggelement av plåt. För oss som totalentreprenörer var den största utmaningen att samordna installationsarbetena, säger Anna Karlsson, platschef på Peab.

– En del särskilda lösningar krävdes på grund av den höga höjden. Vi fick hyra in specialliftar för att för att underleverantörerna skulle klara av sina installationer och montage högst upp, till exempel av sprinklersystemet.

En särskild lösning krävdes också under grundläggningsarbetet, med det befintliga centrallagret nära inpå.

– Normalt sett hade vi valt att slå ner betongpålar i marken, men här kunde vi inte riskera att vibrationerna från pålningen skulle skada byggnaderna intill. Istället gjorde vi grundläggningen till höglagret med upp till 1 meter tjock cementstabilisering och jetinjekterade pålar. Borrade titanpålar användes närmast det befintliga lagret.

Det helautomatiska lagersystemet levereras av Swisslog och består av åtta dubbelställage med nio nivåer, fyra höglagerkranar med ett tillhörande bansystem och cirka 600 plockplatser som fylls på automatiskt av kranarna.

– Höglagret kräver i princip ingen personal alls när det gäller in- och utleverans av hel- och halvpallar. Bansystemet har ett sidospår in i det gamla lagret för att försörja varor till plockplats även där. På så sätt får vi bästa tänkbara utväxling av det nya kranlagret, säger Joakim Åstrand.

Bergendahls tar formellt över det nya lagret 1 februari 2015, men om justeringar och tester av systemet går bra är förhoppningen att få igång kommersiell drift redan under hösten.