Hyperlokala lager möjliggör sammadag leveranser

Tiden är rätt nu för riktigt snabba hållbara leveranser, säger Dino Todorovic. Foto: Brizo

Brizo är en start-up som erbjuder e-handlare hållbara samma-dag leveranser. Detta samtidigt som e-handlaren behåller kontroll över sitt varumärke och sin data. Företaget är grundat av Dino Todorovic som var med och startade Vembla och har med sig investerare som Antler, Noel Abdayem, David Frykman och Shahrooz Latifzadeh. Tjänsten finns nu Stockholm men är på väg att skala upp i fler städer och länder.

Det nya konceptet möjliggör hållbara samma-dag leveranser, sju dagar i veckan, genom sina hyperlokala lager. Förutom snabbheten löser man även ett annat problem åt e-handlare. Med Brizo kan alla köp fortfarande göras från e-handlarens webbshop vilket innebär att den behåller kontrollen över sitt varumärke och sin data.

Tidigare har e- handlare behövt vända sig till marknadsplatser där de förlorar kundrelationen och blir utan data. Lokala lager är dessutom betydligt bättre än centrallager ur ett hållbarhetsperspektiv. Enligt Accenture skulle lokala lager kunna sänka utsläppen på last mile med mellan 17 och 26 procent till 2025.

– Tiden är rätt nu när efterfrågan och infrastrukturen finns för riktigt snabba hållbara leveranser. Brizo är ensamma om att möjliggöra detta samtidigt som e-handlaren behåller kontroll över slutkundsrelationen och sin data. Vi blir ett slags Klarna för leveranser där snabba och hållbara leveranser drastiskt ökar konverteringen i kassan, säger Dino Todorovic, vd och grundare.

– Bolaget är backat av välkända investerare som bland annat VC-bolaget Antler, Noel Abdayem , David Frykman och redan från start har ett flertal e-handlare anslutna. Alldeles nyligen skrev vi på med ett av Sveriges mest välkända skönhetsvarumärken och ett etablerat varumärke inom livsmedelsindustrin. Vi har även pågående dialog med några av Sveriges största e-handlare, säger Dino Todorovic.

Företaget hanterar lagring, plockning, packning, leverans och returer så att e-handlare kan fokusera på sin kärnverksamhet. Genom en enkel plug-and-play integration ansluter e- handlaren sin webbshop till bolagets tekniska plattform. Sedan skickas produkterna till Brizo som fördelar produkterna till lokalt belägna lager. När varorna finns i systemet kommer beställningarna automatiskt och varorna kan snabbt distribueras till slutkund.