Norrköpings hamn och Stuveri AB fortsätter att satsa på MZ LED-armaturer för mastbelysning. Klimatsmart hamnbelysning ur MZ-serien är långt mer energieffektiv än konventionell urladdningsteknik. En ombyggnad av Öhmansterminalen ledde till en naturligt andra steg för den nya tekniken. Resultatet är bättre belysning och ökad säkerhet till lägre driftkostnad.
Norrköpings hamn har utvecklats till en av landets och östersjöområdets starkaste transportnoder. Norrköpings Hamn och Stuveri AB -NHS, som driver hamnens operativa verksamhet, hanterar de flesta typer av gods: Skogs-, stål-, spannmåls-, energi- och petroleumprodukter, containers samt projektlaster från svenska industrier.
Företaget bedriver ett kontinuerligt arbete för att minska miljöpåverkan, öka säkerheten och fasa ut gammal teknik. Belysningen av hamnens asfaltsytor är ett område där det finns stor förbättringspotential. Man har tidigare utvärderat LED-armaturer från MZ-serien i en mast på Pampusterminalen och var nöjda med resultatet. Eftersom pilotprojektet föll väl ut var det naturligt att fortsätta använda armaturserien när det var dags att flytta en mast på Öhmansterminalen. Terminalen ligger i hamnens södra del och har 500 meter kaj med två Ro-Ro-lägen. Öhmansterminalen omfattar 180 000 m² hamnområde varav 30 000 m² magasin.
Energisystem kontaktades för projektering och ljusberäkning. På ritningen av terminalen hade Joakim Klick, projektledare på NHS ritat ut det område som skulle belysas. Att MZ-serien är en effektiv belysningslösning för högmaster rådde det inget tvivel om vid detta läge. Utmaningen bestod främst i att mastens nya placering inte var i centrum för det område som skulle belysas. Detta är ett medvetet drag från NHS sida eftersom man vill undvika att placera master där de riskerar påkörning av de enorma truckar som trafikerar området.
Projekteringsuppdraget bestod i att belysa det utritade området på 85 x 94m så jämt så möjligt utan att riskera att blända kranförare, övrig trafik på terminalen och anlöpande fartyg. På grund av mastens placering var det uteslutet med en traditionell cirkelplacering i mastkrona, varje armatur fick i projekteringen riktas individuellt. Tack vare tätt samarbete med Joakim Klick i projekteringsfasen nåddes en lösning på problemet.