Northland Resources som driver en järnmalmsgruva utanför Pajala har ställt in betalningarna. Men beslutet som innebär att Trafikverket ska rusta upp vägen till gruvan för två miljarder kronor gäller fortfarande.
Northland Resources har djupa ekonomiska problem och bolaget meddelade nyligen att man ställer in betalningarna. Enligt Northland är roten till problemen det låga järnmalmspriset. Bolaget har valt en ny strategi med lägre produktion än planerat, i väntan på att järnmalmspriset ska vända uppåt igen.
Bolaget har nu gått in i en informell rekonstruktion. Tanken är att de som har fordringar på bolaget ska erbjudas förslag till frivillig uppgörelse. I slutet av maj skrev bolaget ett avtal med Trafikverket om att den 16 mil långa vägen mellan gruvan och bolagets omlastningsterminal intill järnvägen utanför Svappavaara ska rustas upp. När arbetet är klart ska vägen hålla för transporter på upp till fem miljoner ton järnmalm om året.
Trafikverket har hittills fått finansiering av regeringen för upprustningen på en dryg miljard kronor.
- Men tittar man på hela projektet, som vi inte har finansierat än, pratar man om drygt två miljarder kronor, säger Karin Hedemalm, kommunikationsansvarig på Trafikverkets region nord.
Northland ska enligt avtalet själva bidra med 113 miljoner kronor. Arbetet har redan påbörjats och vägen ska enligt planerna vara klar 2017.
Anna-Karin Nyman, presschef hos näringsminister Annie Lööf, har noterat att Northland förbereder en rekonstruktion.
- Vi ser att de har ekonomiska problem men vi vet inte hur länge det håller i sig och om det är en tillfällig nedgång. Och betalningsförmågan vet vi inte hur den ser ut på längre sikt. Men så länge avtalet inte bryts så gäller det, säger Anna-Karin Nyman, presschef hos näringsminister Annie Lööf.
(TT)