Hogia expanderar i Nordamerika

Lösningen för hamn-och terminalverksamheten beräknas vara i drift under hösten 2014. Samarbetet med Marine Atlantic har pågått sedan 2007, då Hogia levererade färjebokningssystemet Bookit. Foto: Hogia

Hogia får sin första nordamerikanska kund inom terminalsystem. Nu är det klart att Hogia levererar hamn- och terminalsystemet HT Complete till kanadensiska färjerederiet Marine Atlantic Inc. 

HT Complete hanterar och kontrollerar alla operativa och administrativa aktiviteter i en hamn eller på en terminal. Ärendehanteringskonceptet säkerställer att alla de uppgifter som ska utföras schemaläggs och genomförs i rätt tid och ordning. Fördelarna är att det ger flexibilitet och reducerade kostnader. Systemet kommer också ge Marine Atlantic möjlighet att förbättra kundnyttan för fraktkunderna, till exempel genom att erbjuda spårbarhet på godset i realtid. Terminalsystemet kommer att implementeras i Marine Atlantics samtliga tre hamnar.

– Det här är ett genombrott på en mycket konkurrensutsatt marknad. Vi är redan marknadsledande i Skandinavien och i år har ett av våra viktigaste mål varit att fortsätta expandera i utlandet. Integrerade system är en framgångsfaktor och vi är stolta över att Marine Atlantic expanderar med Hogia och ser fördelarna med att ha en leverantör med ett brett utbud av standardprogramvaror, säger Lars Tingström, bolagschef på Hogia Logistics Solutions.