Det var ett brott på en lokaxel som orsakade urspårningen vid Södra station i mitten av november förra året. Det konstaterar nu Green Cargo efter den undersökning som företaget har gjort av olyckan.
– Det Green Cargo nu kommit fram till bekräftar vår bild av händelsen. I vår pågående utredning har vi inte hittat något fel på järnvägen, säger Torbjörn Suneson, direktör Trafikverket Samhälle.
Green Cargos utredning tog hjälp av ett metallurgiskt laboratorium i Luleå för att söka orsaken till det axelbrott som tidigt konstaterades på loket. Hjulaxlarna på loket hade nyligen varit inne på verkstad för den ultraljudskontroll som sker som en del i ett löpande förebyggande underhåll, berättar Green Cargos säkerhetschef Håkan Sjöström:
– Alla underhållsintervaller hade följts och det fanns inga fel på hjul, hjullager eller boggin. Det var därför viktigt för oss att undersöka material och brottytor i hjulaxeln som hade gått av, säger Håkan Sjöström.
Analyserna av axeln visar att det var inget fel på materialet men en spricka har vuxit till under en längre tid och lett fram till ett axelbrott. Vad som orsakade sprickan har inte gått att fastställa.
– Vi kan samtidigt konstatera att det florerat många påståenden om att orsaken var bristande underhåll av järnvägsanläggningen. Det är beklagligt. Det är alltid klokt att avvakta olycksutredningens resultat, säger Torbjörn Suneson.
Trafikverket är i slutfasen av sin utredning och ska kvalitetssäkra den innan den planeras att offentliggöras i nästa vecka.