För att den nordvästra, arktiska delen av Ryssland ska kunna utvecklas spelar järnvägen en stor roll. Den är avgörande för utvecklingen av hamnarna i området.
Enligt vice VD:n för ryska järnvägen, Alexander Misharin, vice ordförande för ryska järnvägar, är det svårt att föreställa sig hur Arktisk skulle kunna utvecklas utan järnvägen. För att locka lastfartyg till det som kallas Northern Sea Route måste man bygga ut järnvägen i och runt de berörda hamnarna.
Enligt Misharin, som uttalade sig för speditionsföretaget NTEX, pågår det redan flera järnägsprojekt och man har exempelvis gett ett anslag till transporthubben Ust-Luga på 200 miljarder rubel, motsvarande ungefär 30 miljarder svenska kronor.
För några år sedan omsatte Murmansk hamn 20 miljoner ton årligen, och för att öka omsättningen till 27-30 miljoner ton innan 2020 behövs fler infrastrukturhubbar. Detta skulle kosta 120 miljarder rubel (cirka 18 miljarder SEK). Utöver det behöver järnvägen till Sankt Petersburg förstärkas, till en kostnad av 30 miljarder rubel (4,5 miljarder SEK), uppger Alexander Misharin.