Järnvägen ska spela en större roll för Rysslands arktiska områden

Massor av kol skickas med järnväg hela vägen från Kuzbass-regionen i sydvästra Sibirien till hamnen i Murmansk innan den skickas till världsmarknaderna med båtar. Med en ny hamn i Arkhangelsk, kopplad till en ny järnväg genom Komi-republiken, kommer transportavståndet till en hamn att vara mycket kortare. I Murmansk ska nya hamnanläggningar byggas på västra sidan av Kola Bay. En ny 46 kilometer lång järnväg blev färdig under 2018.Foto: Wikipedia, kredit: T. Nilsen

För att den nordvästra, arktiska delen av Ryssland ska kunna utvecklas spelar järnvägen en stor roll. Den är avgörande för utvecklingen av hamnarna i området.

Enligt vice VD:n för ryska järnvägen, Alexander Misharin, vice ordförande för ryska järnvägar, är det svårt att föreställa sig hur Arktisk skulle kunna utvecklas utan järnvägen. För att locka lastfartyg till det som kallas Northern Sea Route måste man bygga ut järnvägen i och runt de berörda hamnarna.

Enligt Misharin, som uttalade sig för speditionsföretaget NTEX, pågår det redan flera järnägsprojekt och man har exempelvis gett ett anslag till transporthubben Ust-Luga på 200 miljarder rubel, motsvarande ungefär 30 miljarder svenska kronor.

För några år sedan omsatte Murmansk hamn 20 miljoner ton årligen, och för att öka omsättningen till 27-30 miljoner ton innan 2020 behövs fler infrastrukturhubbar. Detta skulle kosta 120 miljarder rubel (cirka 18 miljarder SEK). Utöver det behöver järnvägen till Sankt Petersburg förstärkas, till en kostnad av 30 miljarder rubel (4,5 miljarder SEK), uppger Alexander Misharin.