Unik test av elbilar i Kungsbacka kommun

Arkivbild

Som första kommun i Sverige ska Kungsbacka kommun testa den så kallade V2G-tekniken. Den innebär att några av de elbilar som kommunen har idag ska dela med sig av sin energireserv till kommunens verksamheter. I ett första skede sätts tio laddstolpar upp utanför kommunhuset.

– De bilar vi har i kommunens fordonsflotta är en outnyttjad batterireserv, säger Christer Lindström, fordonsansvarig, Kungsbacka kommun.

V2G är en förkortning för Vehicle to Grid, ungefär ”från fordon till elnät”. V2G-enheter är en typ av snabbladdare som inte bara laddar elbilar, utan även för tillbaka energin som lagrats i bilbatterierna till elnätet. På så sätt kan elbilarna ge energi till kommunens verksamheter. I framtiden kan tekniken även nyttjas för att stabilisera elnätet, något som ger lägre elkostnader för kommunen.

Satsningen görs i samarbete med biltillverkaren Nissan, vars bilar stödjer V2G-tekniken, och energibolaget Eon, som blir ansvariga för driften av laddstolparna.

– Med hjälp av den nya tekniken kan vi använda den energi som lagras i kommunens elbilar från Nissan och därmed skapa en jämnare energianvändning för kommunens verksamheter. Vi är glada och stolta att vara den första kommunen i Sverige som integrerar och etablerar V2G-enheter. Kungsbacka är en av de solcellstätaste kommunerna i Sverige. Vi ser i förlängningen stora möjligheter att kunna lagra elen från våra solcellsanläggningar i bilar och batterilager, säger Christer Lindström, fordonsansvarig, Kungsbacka kommun.