Diskussionerna om vart handeln är på väg har förmodligen aldrig varit så intensiva som nu. Köpcentrum och handelsområden är etablerade shoppingdestinationer som utmanas av konsumenternas förändrade preferenser. I rapporten Svenska Köpcentrum 2018 presenteras scenarier för hur köpcentrumbranschen påverkas av digitalisering, konjunkturella svängningar och en allt tuffare konkurrens.
De första moderna köpcentrumen i Sverige etablerades för mer än 60 år sedan och har sedan dess haft en expansiv utveckling. Några decennier senare började handelsområden utvecklas i takt med att industrin avvecklades i externa lägen. Vid slutet av 1990-talet tog volymhandelskoncepten, så som stormarknader och elektronikvaruhus, över rollen som motor för detaljhandeln. Kring millennieskiftet rotade sig e-handeln i Sverige och inom loppet av ett decennium hade spelplanen ännu en gång förändrats. E-handelns framtida tillväxt spås slå ut tusentals butiker. Vad innebär detta för köpcentrum och handelsområden?
Den andra utgåvan av rapporten "Svenska Köpcentrum" lanserades i november 2018 av HUI Research och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC). Rapporten beskriver köpcentrumbranschen i Sverige, dess utveckling, drivkrafter och framtid. Årets rapport fokuserar på framtiden och innehåller en kortsiktig prognos till 2020 och två olika scenarier för utvecklingen till och med 2025.
Källa: HUI Research