E-handeln slår ut köpcentrum

Arkivbild
Arkivbild

Diskussionerna om vart handeln är på väg har förmodligen aldrig varit så intensiva som nu. Köpcentrum och handelsområden är etablerade shoppingdestinationer som utmanas av konsumenternas förändrade preferenser. I rapporten Svenska Köpcentrum 2018 presenteras scenarier för hur köpcentrumbranschen påverkas av digitalisering, konjunkturella svängningar och en allt tuffare konkurrens.

De första moderna köpcentrumen i Sverige etablerades för mer än 60 år sedan och har sedan dess haft en expansiv utveckling. Några decennier senare började handelsområden utvecklas i takt med att industrin avvecklades i externa lägen. Vid slutet av 1990-talet tog volymhandelskoncepten, så som stormarknader och elektronikvaruhus, över rollen som motor för detaljhandeln. Kring millennieskiftet rotade sig e-handeln i Sverige och inom loppet av ett decennium hade spelplanen ännu en gång förändrats. E-handelns framtida tillväxt spås slå ut tusentals butiker. Vad innebär detta för köpcentrum och handelsområden?

Den andra utgåvan av rapporten "Svenska Köpcentrum" lanserades i november 2018 av HUI Research och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC). Rapporten beskriver köpcentrumbranschen i Sverige, dess utveckling, drivkrafter och framtid. Årets rapport fokuserar på framtiden och innehåller en kortsiktig prognos till 2020 och två olika scenarier för utvecklingen till och med 2025.

Källa: HUI Research