Storsatsningen på passagerartrafik längs västkusten knäckte rederiet Kulturbåtarna. Nu säljs tre anrika men modernt utrustade båtar på auktion. I somras gick Göteborgsföretaget Kulturbåtarna i konkurs efter ett par expansiva men ekonomiskt tunga år. Av konkursförvaltarens utredning framgår att bolagets snabba tillväxt med stora investeringar och bristande kostnadskontroll orsakade konkursen.
Nu ligger båtarna vid kaj i Göteborg och att gå ombord är som att kliva in i en tidsålder då tempot var lite lägre. Med vackra salonger, mörk blank träinredning, skeppsklockor och mässingsdetaljer. Ellen af Bohuslän är äldst. Hon byggdes på Motala Verkstad redan 1885. Systerfartyget Svea af Bohuslän såg dagens ljus 19 år senare. Nya Skärgården, med byggår 1915, är störst. Alla tre har en lång historia med passagerartrafik i svenska kustvatten.
– Konkursen var trist, men det är roligt att få hjälpa till med att de här fina båtarna hamnar hos nya ägare. Det är svensk kulturhistoria och ett verkligt fint exempel på återbruk av kvalitetsprodukter i en cirkulär ekonomi, säger Per Henriksson, vd PS Auction.
De tre svenskbyggda kulturbåtarna är i bra skick, enligt den externa värdering som gjordes i februari i år. Särskilt gott skick har den största båten Nya Skärgården jämfört med likvärdiga båtar. Båten har varit i passagerartrafik både på öst- och västkusten. Rederiet investerade en miljon kronor i inredning och uppdaterad teknik.