Jetpak tyngs av personalkostnader

Foto: Jetpak
Foto: Jetpak

Efterfrågan på expresslogistiklösningar har fortsatt på en tillfredsställande nivå under andra kvartalet och understötts av ett fortsatt gynnsamt makroekonomiskt klimat. Även konkurrensmiljön har utvecklats till förmån för Jetpak, då större konkurrenter infört försämring i sitt serviceutbud, vilket givit ytterligare affärsmöjligheter för Jetpak. Det meddalar Jetpak i sin delårsrapport.

Jetpak har ökat nettoomsättningen 14,2 procent under andra kvartalet. En ökning inom segment Express Ad-hoc på 11,2 procent och 17,5 procent inom segment Express Systemized. EBITDA uppgick för kvartalet till 19 284 miljoner kronor vilket är en minskning med 422 miljoner kronor jämfört med samma period föregående år. Något som förklaras av att bolaget har sett en ökning av sina personalkostnader som en konsekvens av förskjutna rekryteringar i 2017, samt genomförda förvärv. Vidare har bolaget haft kostnader kopplat till de av ägarna initierade olika strategiska alternativ för fortsatt tillväxt och utveckling av verksamheten, där en eventuell börsnotering av Jetpak fortsatt är möjlig.

Efterfrågan på expresslogistiklösningar har fortsatt på en tillfredsställande nivå under andra kvartalet och understötts av ett fortsatt gynnsamt makroekonomiskt klimat. Även konkurrensmiljön har utvecklats till förmån för Jetpak, då större konkurrenter infört försämring i sitt serviceutbud, vilket givit ytterligare affärsmöjligheter för Jetpak.

Marknadsaktiviteterna har fortsatt på hög nivå under andra kvartalet. Särskilt digitala marknadsföringsinsatser har bidragit till en positiv utveckling i beteendet hos sällanköpskunder inom Express Ad hoc-segmentet, med positiv utveckling på intäkter och täckningsbidrag som följd. Express Systemized segmentet har också sett en stark tillväxt, då efterfrågan på Jetpaks produkter ökat på grund av nätverksförsämringar bland vissa av konkurrenterna.