Dynamiska farthinder i Västerås

Farthindret Actibump. Foto: Edeva

Fortkörarna i Västerås kommer till hösten att mötas av en fallucka om de inte sköter sig. Under sommaren installeras Actibump, även känd som Falluckan, på Björnövägen i Västerås. Actibump är ett dynamiskt farthinder där en lucka fälls ner i vägbanan och exponerar en kant, om man kör för fort. Resten, de som kör i tillåten hastighet, passerar på plan väg.

Västerås är den fjärde kommunen i Sverige som skaffar sig det här systemet och man gör det med god anledning. Närmare 40 procent av förarna som passerar platsen kör fortare än den tillåtna hastigheten, 50 km/h. I samband med installationen ska hastighetsgränsen sänkas till 30 km/h.

- Det passerar ca 1 000 gående och cyklister över gatan på den här platsen en vanlig dag. Det är en skolväg och för barnens skull är det mycket viktigt att trafiken håller sig till hastighetsgränsen, säger Charlotte Edberg, trafikplanerare på Västerås Stad.

 Effekterna har varit väldigt bra på alla platser där Actibump installerats. I Linköping gjorde man en sänkning av hastighetsgränsen från 50 km/h till 40 km/h och installerade Actibump. Istället för att få en sänkning av hastigheten på 2-3 km/h, som man brukar få när man sänker hastighetsgränsen, fick man en sänkning på 10 km/h på platsen. Även i Uppsala har man fått mycket goda resultat:

- Vi har varit i Uppsala och tittat på deras anläggning, både för att se hur de ser på resultatet och för att höra hur driften fungerar, berättar Charlotte. Vi fick en positiv bild därifrån vilket gjorde att vi vågade satsa på Actibump.

- Det känns i bilen när man kör på kanten som blir när luckan fälls ner. Man vill inte göra det igen. Det är så vi får effekt, förklarar David Eskilsson, vd på företaget Edeva, som tillverkar Actibump. När det är mycket trafik, som på Björnövägen, gör de som håller rätt hastighet att resten också måste sköta sig för att inte köra på någon bakifrån. På så vis får man ett jämnt trafikflöde i rätt hastighet, fortsätter David. Man vill inte att folk ska behöva köra jättesakta men om alla håller rätt hastighet får man både få en god trafiksäkerhet och god framkomlighet, avslutar han.

En vanlig vardag passerar närmare 10 000 fordon platsen, varav ca 700 är lastbilar. Dessutom är vägen prioriterad utryckningsväg för både ambulans och brandkår. Planen är att installationen ska vara klar till hösten. Den första Actibumpinstallationen har varit igång sedan 2010. Den, och två till, finns i Linköping. Även Malmö stad har tre installationer. Öresundsbron har Actibump i fyra av banorna i tullstationen i riktning mot Danmark men ska under året fylla på med Actibump i alla filerna. Uppsala har haft sitt Actibump på Dag Hammarskjölds väg sedan 2014.