Lastbilskartell blir skyldiga att betala rekordböter

Foto: Scania Streamline Topline Solar Guard 2a Simon Post
Foto: Scania Streamline Topline Solar Guard 2a Simon Post

Europas största lastbilstillverkare åker på en rekordbot på 28 miljarder kronor för kartellbildning. För AB Volvo blir det en miljardsmäll.
-Vi beklagar det inträffade, säger Volvos vd Martin Lundstedt.

 
Volvos böter för kartellbildningen hamnar på 670,4 miljoner euro (6,4 miljarder kronor), vilket ligger i linje med förväntningarna.
Volvo-aktien rörde sig inte nämnvärt på börsen efter beskedet.

 
Volvo och de fyra andra lastbilstillverkarna ska enligt EU-kommissionen under 14 års tid ha samverkat i en kartell som syftat till att rigga priser och skjuta fram krav på ny teknik för avgasrening.


Satt av belopp
"Daimler, DAF, Iveco, MAN och Volvo/Renault har bildat kartell. Nu måste de böta nästan tre miljarder euro totalt", twittrar EU:s kommissionär för konkurrensfrågor, Margrethe Vestager.


Vestager förde fram anklagelserna mot lastbilstillverkarna för två år sedan och bolagen har redan satt av stora belopp för att täcka de väntade böterna.


Högst böter får tyska Daimler betala, som åker på drygt 1 miljard euro. För italienska Iveco blir det 495 miljoner euro, medan DAF Trucks får betala 753 miljoner euro.


Tyska MAN, som ingår i VW-koncernen, ingick också i kartellen men slipper böter då det var MAN som avslöjade kartellen för EU-kommissionen.


Scania utreds


Utredningen av Södertäljebaserade Scanias eventuella böter till följd av kartellen fortsätter då bolaget inte velat göra upp med EU i frågan, vilket de andra har gjort i utbyte mot bötesreduktioner på 10 procent vardera.


-Det här är en utredning som har pågått sedan januari 2011 och vi tycker att det är bra att det nu kommer till ett beslut. Vi har samarbetat fullt ut sedan den här utredningen startade, säger Volvos vd Martin Lundstedt.


-Vi beklagar naturligtvis det inträffade men vi konstaterar också att med det beslutet så stärker det vår position och vi är övertygade om att det inte har drabbat våra kunder när det gäller transaktionspriserna.


Lovar bättring


Volvo lovar nu bot och bättring.
-Vi vill lägga det här bakom oss, vi beklagar det beteendet och vi har gjort avsevärda förstärkningar när det gäller träning och förståelse runt konkurrenslagar, säger Lundstedt.


Enligt Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken, var EU-kommissionens besked väntat.


-Nyhetsvärdet är relativt litet eftersom man har reserverat för det här så när som på 20 miljoner euro. Eftersom Volvo har varit med och samarbetat under hela utredningen så har deras jurister kunnat bilda sig en ganska exakt uppfattning om vad böterna skulle bli, säger han.

 

 

(TT-AFP-Reuters)