En tredjedel handlade minst hälften av julklapparna online

Foto: Infocux
Foto: Infocux

En tredjedel (33 %) av alla svenskar handlade minst hälften av julklapparna online. Det visar den färska undersökningen IDA/centiro Christmas Customer Pulse 2016, som genomförts med hjälp av undersökningsföretaget YouGov. Samma undersökning visar att fler än fyra av fem (82 %) svenskar förväntar sig att online-beställningarna och leveranserna ska genomföras utan problem och skulle byta online-butik ifall deras köpupplevelse inte uppfyller förväntningarna.

Undersökningen visar också att de svenska handlarna har lyckats jämförelsevis bra med att hålla sina online-kunder nöjda under årets julhandel. Även om 22 % av svenskarna uppger att de stötte på problem med online-shoppingen, är den svenska andelen som upplevde problem lägst i jämförelse med de två övriga länderna som undersökts. I Tyskland var siffran 26 % och i England 33 %. Trots att andelen konsumenter som upplevde problem var mindre i Sverige än i Tyskland och England, handlar det fortfarande om drygt var femte konsument. De upplevda problemen handlar bland annat om sena, uteblivna och missade leveranser.

Undersökningen visar även att konceptet Click & Collect, där konsumenten beställer varan online och hämtar den i butik eller från ett utlämningsställe, växer fram som ett populärt alternativ även vid julhandeln.