Taxi kan konkurrera med kollektivtrafik

Taxi kan vara ett alternativ till kollektivtrafik. Arkivbild

Mindre taxifordon som bara kör när någon behöver resa kan ge mer och bättre kollektivtrafik för skattepengarna. Det är särskilt viktigt då många kommuner idag larmar om att de offentliga kostnaderna ökar och att kommunalskatten måste höjas, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

I stora delar av landsbygden rullar stora bussar med enstaka passagerare. Även i stadstrafik går bussarna alltför ofta nästan tomma utanför rusningstid.

– Det är uselt använda skattepengar, i synnerhet då många kommuner idag larmar om att de offentliga kostnaderna ökar och att kommunalskatten måste höjas. Det är inte heller bra om vi ska klara regeringens miljömål, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

Enligt Skubla kan många linjelagda bussturer ersättas med kollektivtaxi – så kallad anropsstyrd kollektivtrafik med taxi. Kollektivtaxi är en resa som bara genomförs när någon resenär efterfrågar en resa och kan användas där underlaget för en ordinarie busslinje inte finns.

Det innebär att turen bara går om någon vill åka med den och fordonet kan dessutom lättare anpassas till hur många resenärer som vill åka. Flera möjligheter finns att anpassa kollektivtaxi såsom att korta körsträckan, tillfälligt hoppa över hållplatser där ingen vill åka eller hämta upp närmare bostaden.

– Kollektivtaxi gör det även möjligt att försörja nya områden med kollektivtrafik, fler hållplatser kan finnas och fler turer kan erbjudas. Utöver att förbättra människors möjlighet att resa utan att vara beroende av en egen bil, bidrar lösningen till att stärka taxiföretagen på landsbygden, vilket skapar arbetstillfällen och trygghet lokalt, säger Claudio Skubla.