Mälarhamnar tar ovanligt uppdrag

Brodelen som nu ligger i Västerås hamn väger omkring 1 500 ton. Foto: Elin Göthe Nord, Västerås stad
Brodelen som nu ligger i Västerås hamn väger omkring 1 500 ton. Foto: Elin Göthe Nord, Västerås stad

Sedan i juni har ett fyrtiotal personer arbetat med ett ovanligt uppdrag i Västerås hamn. Två 100 meter långa brodelar som tillverkats i Tallinn har skeppats genom Södertälje sluss över Mälaren och till Västerås hamn. Just nu färdigställs arbetet med att sammanfoga dem. Under nästa vecka kommer den sammanfogade brodelen att skeppas tillbaka i en 200 meter lång del för att monteras på Getingmidjan i Stockholm.

Den sammansatta brodelen som kommer att skeppas ut under vecka 28 väger omkring 1 500 ton och kommer att transporteras tillbaka till Stockholm i ett stycke på två dubbelkopplade pråmar vilande på hydraulvagnar. I Stockholm lyfts brodelen på plats och monteras så att den nu helt avstängda tågtrafiken kan börja rulla igen från och med 19 augusti.

Mälarhamnar fick uppdraget för att det finns tillräckligt med utrymme och en kaj som håller för brodelarnas tyngd. Västerås hamns placering och närhet till Stockholm är också en fördel.

– Eftersom att vi håller på att rusta och utveckla Västerås hamn och våra kajer visste vi att hamnen var rustad för att ta emot det här jobbet, berättar Patrizia Strandman, försäljnings- och marknadschef hos Mälarhamnar.

– Mälarhamnar är stolta att vara inblandade i ett sånt här stort och betydelsefullt projekt där alla parter måste visa sin kompetens till fullo. Mälarhamnar, Södertälje hamn, Implenia och Sarens har verkligen visat sin kompetens för att hantera sådana här projekt, ett stort tack till alla, säger Carola Alzen, vd för Mälarhamnar.