InterEast satsar på nya sidenvägen

Tågtransporter till Kina tar 25 till 27 dagar med nya sidenvägen. Foto: interEast
Tågtransporter till Kina tar 25 till 27 dagar med nya sidenvägen. Foto: interEast

Billigare och miljövänligare än flyg, snabbare än båt – InterEast har vidareutvecklat tjänsten tågtransport från Asien till Europa och erbjuder nu transport av både styckegods och hela containrar med avgångar varje vecka. Tjänsten passar alla företag som importerar varor från Asien.

– Tåg från Kina är ett mycket billigare transportslag än flyg och jämfört med båttransport halveras leveranstiden. Det är en lösning som många kunder efterfrågar och som vi tillsammans med en partner specialiserad på tågfrakt nu kan leverera med kvalitet och precision, säger Oscar Törnqvist, vd InterEast.

Tågtransport har tre stora fördelar jämfört med andra transportslag – det är miljövänligt, prisvärt och tidseffektivt. Flygtransport går snabbt men är sällan det mest prisvärda och miljövänliga alternativet, båttransport är miljövänligt men inget alternativ när snabb leveranstid är en faktor.

– Våra tågtransporter tar bara 25–27 dagar medan båttransport tar cirka sex veckor. Tågen ger också högre leveranssäkerhet eftersom de inte riskerar att försenas eller ställas in på grund av väderförhållanden i samma utsträckning som flyg och båt.

För tio år sedan fanns ingen direkttrafik för gods med tåg mellan Asien och Europa. Kina har sedan dess utvecklat järnvägen kraftigt och idag är 35 kinesiska städer direkt anslutna till fler än 30 europeiska städer. InterEast täcker järnvägshubbar i alla produktions- och industritunga regioner i Kina som många svenska och europeiska företag importerar ifrån.

– Transporterna går från bland annat Xian, Manzhouli, Shenzhen och Ganzhou, via transsibiriska och transmongoliska järnvägen till både Sverige och Centraleuropa, bland annat Tyskland och Polen. Vi har

Sveriges vanligaste importvaror från Kina är kläder, maskiner, teknik och elektriska produkter och det är där InterEast ser störst behov av ett alternativ till flyg- och båttransport.

– Det här är en tjänst för alla svenska och europeiska företag som importerar varor från Asien och vars leveransbehov inte motiverar kostnaden för flygtransport.

– Att vidareutveckla tågtrafiken så att det blir ett alternativ till flygfrakt är ett sätt för oss att göra det möjligt för kunderna att vara så hållbara som möjligt, även när det kommer till transport, säger Oscar Törnqvist.