Krav på stopp för miljöbilsexporten

Bonus Malus Effekten: Försäljningen av elbilar som bara går på batteri mer än fördubblades från hösten 2017 till hösten 2018. Källa: Trafikanalys

Allt fler miljöbilar säljs till utlandet, och den svenska skatterabatten hamnar i helt fel händer. Det är bråttom för regeringen att stoppa läckaget. Skattepengarna ska göra miljönytta – inte hamna i skrupelfria bilhandlares byxfickor. Det skriver Gröna Bilister i en kommentar till färska siffror från myndigheten Trafikanalys.

Färsk statistik från Trafikanalys bekräftar det många anat sen länge: Det säljs allt fler bilar med riktigt låga utsläpp i Sverige – men många av dem försvinner snabbt ur landet. När det gäller gasbilar är situationen så illa att antalet gasbilar i trafik sjunker, trots den stora nytillförseln.

El- och gasbilar, som har de största fördelarna av det bonus/malussystem som infördes sommaren 2018, säljer i allt högre antal i Sverige. Det är förstås en utveckling som är glädjande, i alla fall om de i samma grad gör att bensin- och dieselbilar försvinner ur trafik. Precis som förväntat har bonus/malussystemet skyndat på omställningen kraftigt, i jämförelse med det äldre systemet med miljö- och supermiljöbilspremier.

Siffrorna är som mest alarmerande när det gäller biogasbilarna. Trots att det nyregistrerades över 3 200 gasbilar i Sverige under 2018 sjönk ändå beståndet med drygt 1 200 bilar. Det beror uteslutande på att bilarna snabbt säljs vidare till utlandet – över 3 300 gasbilar försvann ur den svenska fordonsparken den vägen.

Den massiva utförseln av skattesubventionerade fordon försvårar Sveriges omställning till fossilfrihet. Men vad värre är: Den urholkar förtroendet för bonus-malussystemet och för miljöpolitiken som helhet. Våra skattepengar ska göra miljönytta; inte hamna i skrupelfria bilhandlares byxfickor.