AD-Plast tar logistiken till nästa nivå

”Det här är en arbetsmiljöfråga” säger vd Michael Jonsson som ser stora vinster både för personalnöjdhet och företagets logistikflöde sedan man investerat i automattruckar. Foto: Gnosjöregion
”Det här är en arbetsmiljöfråga” säger vd Michael Jonsson som ser stora vinster både för personalnöjdhet och företagets logistikflöde sedan man investerat i automattruckar. Foto: Gnosjöregion

Med tre AGV-truckar som sköter allt ifrån inleverans till utleverans har AD-Plast tagit logistiken till nästa nivå. En investering med stora vinster.De gör inget väsen av sig, de tre automattruckarna som trafikerar gångarna hos AD-Plast i Anderstorp. Men skillnaden är enorm både för ställare och operatörer som tidigare lagt en stor del av sin arbetstid enbart på verktygs- och godsförflyttning.

– Varje år mäter vi operatörernas steg ute i produktionen, och vi var uppe i så mycket som 18 000 steg per dag. Det motsvarar ungefär 1 timme och 15 minuter av arbetstiden under en dag. Nu kan operatörerna använda den tiden till värdeskapande arbete, att kvalitetssäkra och hålla igång produktionen, säger vd Michael Jonsson.

På ställarsidan är tidsvinsterna lika stora. När Michael räknade samman tiden som ställarna lagt på truckkörning för att hämta och lämna verktyg vid byte i maskinerna kom han upp i en hel årsarbetstid.

– Man jagar ofta tiondelar i maskinerna men det är väldigt sällan samma sak görs i logistikflödet. Jag tror att det här kommer mer och mer. Det här är ett sätt att möta konkurrensen och behålla lönsamheten, säger Michael.

Att implementera AGV-truckarna i verksamheten har tagit sin tid. För Michael var det viktigt att kunna styra flödet direkt från affärssystemet, vilket blev möjligt tack vare ett nära samarbete med IT-företaget Evry och truckleverantören Toyota Material Handling.

– Nu har vi koll på hela flödet, från inlastning av material och verktygsbyte till utleverans, konstaterar Michael.

Källa, Gnosjöregionen