GoEuro blir Omio

Foto: Anna Rut Fridholm

Reseplattformen GoEuro grundades för fem år sedan och har blivit en av Europas största reseplattformar, tillgänglig på 18 olika språk och med över 27 miljoner månatliga användare. Tjänsten samlar en stor mängd data från olika transportoperatörer runt om i Europa och kan på så sätt erbjuda resenärer en välintegrerad bokningsupplevelse i en och samma app.

– På dryga fem år har vi vuxit från att vara en metasökmotor i två länder, till att bli en bokningstjänst och app verksam i 15 länder med användare världen över. Namnet GoEuro har fungerat bra för verksamheten i Europa men när vi nu expanderar globalt behöver vi ett namn som stödjer dessa ambitioner, säger Naren Shaam, vd och grundare av GoEuro.

Ambitionen är större än Europa och planen är att ta fram en reseplattform som gör det möjligt att boka och
hantera sina resor världen över på en och samma plats.

– Vi tror att resandet i framtiden kommer se annorlunda ut. Istället för att boka separata resor mellan stationer och flygplatser bokar vi endast en slutdestination. Resenärerna kommer i och med detta inte behöva separata biljetter för att nå sitt mål utan allt kommer samlas i appen. Transporter kommer att formas helt utefter resenärernas krav, och det är den här utvecklingen Omio kommer
att leda, säger Naren Shaam.

Omio’s två o’n symboliserar en resas avfärdsort och destination, samtidigt som det skapar en naturlig koppling till GoEuro. I slutet av 2018 tog GoEuro fram en ny varumärkesidentitet för att bana väg för det nya namnet och man kommer att arbeta aktivt de kommande månaderna med att introducera det nya varumärket för kunderna.