Snabbare leveranser till Sverige från USA

Foto: UPS

UPS amerikanska kunder kan nu skicka produkter internationellt med samma leveranshastighet som vid inhemska transporter tack vare den förbättrade UPS Saturday pick-up. Amerikanska företag som planerar för upphämtning på lördagen kommer att ha sina leveranser bearbetade och skickade redan samma dag, vilket innebär att de nu kan nå kunder i bland annat Sverige redan på måndagen.

Den förbättrade tjänsten kommer främst att gynna amerikanska företag som kontinuerligt exporterar till någon av de 57 internationella marknaderna där tjänsten är tillgänglig. Men även i Sverige innebär det ökad flexibilitet för företag som importerar från USA, såväl som för privatpersoner då snabbare leverans efterfrågas.

32 procent av alla svenskar som handlar från utländska webbplatser handlade från USA under 2018. UPS har under 2018 arbetat med att öka antalet UPS Access Points över Sverige för att privatkunder enklare ska kunna hämta sina paket när det passar dem. I Norden finns idag cirka 528 UPS Access Points, varav 250 i Sverige.

– En dag gör stor skillnad när det kommer till internationella kunder och huruvida de kommer att lägga en order. Vi ser stora möjligheter för amerikanska företag, speciellt för små- och medelstora företag som driver webbutiker. De når nu många snabbt växande internationella marknader fortare vilket innebär att de också kan tävla mot lokala e-handlare, säger Nando Cesarone, President, UPS International.

– Eftersom vi ser en stor efterfrågan hos svenska kunder att handla från amerikanska företag så tror vi att detta kan hjälpa till att öka handeln mellan länderna, både för företag och privatpersoner, säger Frank Jørgensen UPS nordiska vd. Vi behöver mer flexibilitet i logistiken både gällande upphämtning och leverans, detta är en del i att möta våra kunders efterfrågan.

Snabbare leveranser innebär också att kunder online är mindre benägna att överge sina kundvagnar innan köp. Det bidrar också till företags konkurrenskraft på nätet och bygger företagens varumärke internationellt då smidiga leveranser över gränserna sänker tröskeln för att handla från utländska webbutiker.

Export kan också gynna företag genom att öppna dörrar till nya marknader och kunder. Företag som exporterar till flera länder löper nästan 9 procents lägre chans att gå i konkurs gentemot företag som inte exporterar.

Mindre än en procent av cirka 30 miljoner amerikanska företag exporterar idag sina varor och 58 procent av dem exporterar endast till ett land. Med 95 procent av konsumenterna utanför USA finns en stor outnyttjad marknad som är mogen för nya aktörer. Detta enligt the U.S. Small Business Administration.