Goodtech vinner järnvägskontrakt för Stenkumla-Dunsjö

Godståg mellan Hallsberg-Stenkumla. Foto: Michael Erhardson

Goodtech har tecknat ett nytt kontrakt avseende en totalentreprenad som underentreprenör till Skanska Sverige AB för el, signal- och telearbeten i samband med utbyggnaden till dubbelspår mellan Stenkumla-Dunsjö, som är en del av järnvägssträckan mellan Hallsberg och Motala.

Sträckan är i dag en enkelspårig järnväg med omfattande godstransporter och låg kapacitet. Genom utbyggnad till dubbelspår höjs kapaciteten och stambanorna avlastas. Projektet omfattar 13 kilometer dubbelspårig komplett järnväg, sju broar, cirka 9 kilometer väg samt bulleråtgärder. Goodtechs åtagande omfattar bland annat nybyggnation och ombyggnation av el-, signal och teleanläggning.

- Projektet är ett stort åtagande. Att det är en totalentreprenad innebär att vi svarar för såväl projektering som byggande. Då är det en stor fördel för oss att arbeta med en underentreprenör som Goodtech, som har kunnandet och är organiserade för att ta motsvarande helhetsansvar för "sina" el-, signal- och telearbeten, säger Mats Lindahl, Distriktschef, Skanska Sverige AB.

- Det här är ett viktigt kontrakt för Goodtech och ett viktigt steg vidare i vår strategi, säger Göran Jakobsson, Regionchef Infra System inom Goodtech, Vi har valt att bygga upp vår järnvägsverksamhet med egen projektering, då vi ser att Trafikverket genomför en kraftig ökning av andelen totalentreprenader. Detta kontrakt ligger helt i linje med vår satsning.

Projekteringen startar omgående och hela projektet beräknas vara färdigställt i oktober 2019.