Göteborg sätter in ytterligare 130 elbussar i trafik

De fem avtal som nu upphandlats, bland annat med Volvo, gäller för trafiken i sydvästra Göteborg, stombusstrafik i Göteborg, Expressbusstrafik samt trafiken i Mölndal och i Partille. Trafikstarten är i december 2020. Det svenska begreppet stombuss associeras inte sällan med det engelskspråkiga begreppet BRT, Bus Rapid Transit,, men betecknar oftast stadsbusslinjer av mer traditionellt snitt som körs i vanlig gatutrafik. Foto: Västtrafik

Nästa år börjar Västtrafik köra 160 elbussar i Göteborg, Mölndal och Partille. Det står klart sedan Västtrafik avslutat sin upphandling av kollektivtrafik i storstadsområdet. Avtalen värda 8 miljarder kronor tilldelades trafikföretaget Transdev. Satsningen innebär att Västtrafik blir störst i Sverige vad det gäller elbussar.

I Västtrafiks största upphandling av busstrafik någonsin ingår bland annat 30 stycken nya elbussar. I upphandlingen fanns även optioner på ytterligare 130 elbussar, som Västtrafik beslutat att utlösa vid avtalstecknandet.

Redan i år lanserar Västtrafik 60 elbussar och tillsammans med de nya innebär det totalt 220 elbussar i trafik nästa år. Det gör bolaget ledande i Sverige i övergången till en elektrisk kollektivtrafik.

- Det här är bara början. Senast 2030 räknar vi med att ha elektrifierat all stadstrafik i Västra Götaland. Upphandlingen visar också att vi skickligt kan kombinera ansvarsfull ekonomi med god kvalitet och hållbarhet, säger Peter Hermansson, styrelseordförande i Västtrafik.

I upphandlingen lämnade Transdev de bästa anbuden avseende både kvalitet och pris för samtliga avtal. Avtalen gäller till december 2030 och värdet uppgår till 800 miljoner kronor per år, totalt 8 miljarder kronor för hela tioårsperioden.

Hela upphandlingen omfattar totalt 370 bussar, varav alltså 160 kommer att vara elbussar. Övriga fordon ska drivas med 100 procent biodrivmedel.

- Övergången till en helt eldriven stadstrafik är avgörande för att vi ska kunna nå de högt uppsatta miljömål som vi har. Samtidigt minskar vi bullret och utsläppen så att människor mår bättre och vi kan bygga tätare, mer attraktiva städer. Det känns fantastiskt att vi ligger så långt fram i utvecklingen och vi hoppas det ska inspirera fler regioner att ta samma steg, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.