Restiden väger tyngst när vi väljer hur vi reser – mer än både ekonomi och klimatpåverkan. Det visar Västtrafiks årliga undersökning Hållplats 2025. Bilen står fortsatt stark, men resultaten visar också att viljan till omställning finns, förutsatt att samhället erbjuder tydligare styrmedel och förändringar på systemnivå.
För åttonde året i rad har Västtrafik tagit reda på hur invånarna i Västsverige ser på sitt resande i dag och i framtiden. Över 4 000 personer har svarat på enkäten, och resultaten visar att bilens konkurrenskraft är fortsatt hög. Fler än tidigare anser att bilen är mer prisvärd än kollektivtrafiken och att ekonomin inte längre upplevs som ett lika stort hinder för bilresande. Samtidigt pekar siffrorna på en växande önskan och tro på en omställning mot mer hållbara resor.
Restiden den avgörande faktorn
Tid är den mest avgörande faktorn när människor väljer färdsätt. Restiden värderas högre än både pengar och miljö, och har dessutom ökat i betydelse jämfört med tidigare år. Det påverkar direkt kollektivtrafikens attraktivitet. Oro för förseningar och långa restider är tydliga hinder för att resa mer kollektivt.
– Färre bilar på vägarna och förbättrad framkomlighet för kollektivtrafiken är avgörande för att korta restiden. Därför gläder det mig att en majoritet i undersökningen tycker att kollektivtrafiken bör prioriteras framför bilen i stadsutvecklingen, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
Starkt stöd för kollektivtrafiken
Även om engagemanget för klimatfrågan har minskat något jämfört med tidigare år, finns ett fortsatt starkt stöd för satsningar på hållbart resande. 70 procent av de tillfrågade vill att samhället satsar mer på kollektivtrafik. En majoritet anser att det är viktigt med mindre biltrafik i stadsmiljö och 55 procent vill se att mer utrymme ges till fotgängare. Fler än tidigare är dessutom positivt inställda till miljözoner där endast utsläppsfria fordon tillåts.
Omställning kräver systemförändringar
Många efterlyser konkreta styrmedel som främjar ett mer hållbart resande. En majoritet uppger att de skulle resa mer kollektivt om deras arbetsgivare subventionerade resan och nästan lika många anser att det krävs lagstiftning för att styra samhället i en mer hållbar riktning.
– Det känns hoppfullt att vi ser ett fortsatt intresse för hållbara resor, särskilt när allt fler undersökningar pekar på att utvecklingen går åt fel håll. Det belyser en viktig aspekt i omställningen, att individens vilja och kraft att driva förändring inte räcker. Beslutsfattare och vi som arbetar med mobilitet och samhällsplanering behöver göra mer, säger Lars Backström.
Källa: Västtrafik