Green Cargo redovisar förbättrad leveransprecision under andra kvartalet 2025, med punktlighet över 90 procent. Trots ett positivt rörelseresultat påverkas lönsamheten fortsatt av svag efterfrågan, höjda banavgifter och hamnstrejk. Ledningen betonar behovet av fortsatt omställning för att nå finansiell hållbarhet.
Under perioden, andra kvartalet 2025, steg punktligheten till kund till 90,4 procent, jämfört med 86,8 procent året innan. Regulariteten ökade till 95,0 procent (94,5) och trafiksäkerhetsindex till 95,6 (94,0).
Ekonomiskt resultat
Nettoomsättningen uppgick till 1 007 MSEK, ned från 1 123 MSEK samma kvartal föregående år. Rörelseresultatet landade på 44 MSEK (–7), där miljökompensation på 50 MSEK och en realisationsvinst på 90 MSEK från försäljning av anläggningstillgångar bidrog till utfallet. Det organiska rörelseresultatet var –6 MSEK (–59). Resultatet efter skatt blev 13 MSEK (–16) och resultat per aktie 6,45 SEK (–7,80).
Transportavtal tecknades eller förlängdes till ett totalt värde av 192 MSEK, att jämföra med 329 MSEK året innan.
Påverkan av marknadsläget
Efterfrågan pressas av höjda banavgifter och den hamnstrejk som inträffade under kvartalet. Nytillkomna volymer är begränsade och nettoomsättningen har minskat jämfört med föregående år.
– Vi ser tydliga effekter av våra prioriterade åtgärder. Men vägen till finansiell hållbarhet kräver fortsatt fokus på nätverkseffektivitet, kostnadsstruktur och kommersiell utveckling. Det är det vi arbetar för – varje dag, säger Henrik Dahlin, vd Green Cargo.
Källa: Green Cargo