Jernhusen bygger ny terminal för Westerman i Västerås

Den nya terminalen blir en central del av Westermans gröna transportkorridor som knyter samman Västerås med terminaler i Malmö och på kontinenten.  Visionsbild: Jernhusen
Den nya terminalen blir en central del av Westermans gröna transportkorridor som knyter samman Västerås med terminaler i Malmö och på kontinenten. Visionsbild: Jernhusen

Ett 25-årigt avtal har tecknats mellan Jernhusen och Westerman Multimodal Logistics om en ny crossdockterminal i Västerås. Satsningen är en del av en grön transportkorridor genom Europa och innebär investeringar på 300 miljoner kronor. Terminalen väntas stå klar i slutet av 2026.

Den befintliga kombiterminalen i Västerås moderniseras nu kraftigt när Jernhusen bygger en ny anläggning anpassad efter Westerman Multimodal Logistics behov. Den nya crossdockterminalen får en yta på 25 000 kvadratmeter och blir en viktig länk i en hållbar logistiklösning mellan Västerås, Malmö och kontinenten.

Visionsbild av den nya crossdocken. Bild: Jernhusen

Satsning på järnvägstransporter

Enligt fastighetsbolaget är målet att fler transporter ska flyttas från lastbil till järnväg, vilket enligt bolagets beräkningar kan minska koldioxidutsläppen med över 13 000 ton per år. ”Avtalet ligger helt i linje med Jernhusens mål om att bidra till fler transporter på järnväg och till en mer hållbar framtid”, säger bolagets vd Biljana Pehrsson.

Den nya terminalen får järnvägsspår inomhus, ett utvecklat infartsspår och ett lasthus med 36 portar. Byggnaden ska certifieras enligt BREEAM Excellent och utrustas med solpaneler. Terminalen kommer att drivas av logistikföretaget när den är färdigställd, och även den befintliga anläggningen kommer att vara i drift under hela byggperioden.

Grön korridor genom Europa

Westermans vd Lambert van Dieren säger att satsningen i Västerås är en del av bolagets strategi att bygga en miljövänlig transportkorridor genom Europa. Den nya anläggningen ska betjäna både nya och befintliga kunder och ge regionens industri bättre tillgång till intermodala transporter.

Logistikaktören kommer att driva både omlastnings- och lagerytor samt den intermodala terminalen. Bolagets totala investering i projektet uppgår till cirka 300 miljoner kronor.