Sveriges isbrytare nära slutet – ny rapport larmar

Rapporten redogör för de faktorer som lett till det nuvarande globala behovet av isbrytare, hur Sjöfartsverket och näringslivet ser på Sveriges behov av isbrytare, hur de tekniska förmågorna hos en modern isbrytarflotta ser ut, samt hur en betydande investering i sjöfart kan finansieras genom alternativa finansieringsmetoder. Bild: Davie
Rapporten redogör för de faktorer som lett till det nuvarande globala behovet av isbrytare, hur Sjöfartsverket och näringslivet ser på Sveriges behov av isbrytare, hur de tekniska förmågorna hos en modern isbrytarflotta ser ut, samt hur en betydande investering i sjöfart kan finansieras genom alternativa finansieringsmetoder. Bild: Davie

Sveriges isbrytarflotta närmar sig slutet av sin tekniska livslängd – samtidigt som behovet ökar i takt med klimatförändringar och globala spänningar. En ny rapport, framtagen på initiativ av skeppsbyggare och industriföreträdare, slår fast att Sverige riskerar att förlora både tillförlitlig sjöfart och ekonomisk konkurrenskraft utan en tydlig nationell strategi.

I rapporten ”Sverige behöver fler nya isbrytare – nu” framhålls att isbrytning inte längre bara är en fråga om regional logistik.

– Isbrytning är inte längre bara en fråga om regional logistik utan frågan är numera en strategisk och nationell angelägenhet kopplad till tillväxt, resiliens och suveränitet, säger James Davies, VD för Davie.

Bakom rapporten står skeppsvarvet, som är verksamt i både Kanada och Finland, och som har samlat röster från näringslivet, Sjöfartsverket, akademin och det finska varvet Helsinki Shipyard.

Sverige riskerar hamna sist i kön
Rapporten varnar för att Sverige riskerar att hamna längst bak i kön när flera länder samtidigt upphandlar nya isbrytare. Därmed hotas möjligheten att säkra isfri sjöfart året runt – något som enligt rapportförfattarna är avgörande för basindustrins tillväxt.

– Vår rapport, den första på flera år som samlar viktiga röster från svenska företag, ansvarig myndighet och finska skeppsbyggare, visar att en långsiktig och samordnad nationell isbrytarstrategi krävs för att säkerställa Sveriges ekonomiska konkurrenskraft i en tid av rekordstor global efterfrågan, säger James Davies.

Alternativa finansieringsformer lyfts fram
I rapporten beskrivs även hur en investering i ny isbrytarflotta kan finansieras genom alternativa metoder. Dessutom presenteras tekniska specifikationer för moderna isbrytare, och olika aktörers syn på Sveriges behov redovisas. Det är första gången på länge som dessa perspektiv lyfts fram i ett samlat dokument.