Regionfullmäktige i Region Uppsala har beslutat om en ny strategi för kollektivtrafiken i Uppsala. Dokumentet ska styra utvecklingen fram till 2050 och slår fast att centralstationen fortsatt ska vara navet, men att fler bytespunkter blir nödvändiga i takt med stadens expansion. Samtidigt fastställdes ett markanvisningsavtal i Enköping för en framtida bussdepå, efter att nuvarande depå bedömts otillräcklig.
Strategi för kollektivtrafiken
Strategin syftar till att beskriva förutsättningar och peka ut långsiktiga inriktningar för kollektivtrafiken i Uppsala fram till 2030–2050.
En bärande tanke är att Uppsala central fortsatt ska vara målpunkten för kollektivtrafiken, i första hand bussar. Samtidigt innebär stadens expansion att centralstationen måste avlastas med nya bytespunkter, vilket i sin tur kräver kapacitetsstarka förbindelser mellan dessa punkter och centralen.
Beslutet i regionfullmäktige fattades trots att Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna yrkade på avslag och reserverade sig mot strategin.
Markanvisningsavtal i Enköping
Regionfullmäktige har också fastställt ett markanvisningsavtal med Enköpings kommun för en ny bussdepå. Regionstyrelsen bemyndigades samtidigt att senare fatta beslut om överlåtelse.
Bakgrunden är att den nuvarande depån i Enköping bedöms ha undermålig kapacitet och saknar möjlighet att expandera. En förstudie har pekat ut ett område i utkanten av kommunen som möjlig plats för en ny depå.
Avtalet reglerar villkor för ett framtida markköp eller markupplåtelse, efter att detaljplan och bygglov vunnit laga kraft. Det ger Region Uppsala exklusiv rätt att förhandla med kommunen under två års tid.
Efter att avtalet tecknats ska beslut om detaljplaneutveckling fattas av både Region Uppsala och Enköpings kommun. Sedan ärendet senast var uppe i regionfullmäktige och återremitterades har det kompletterats med en bilaga om behovet av ny depå. Markytan som krävs är ännu inte fastställd men beräknas ligga mellan 30 000 och 45 000 kvadratmeter.
Källa: Region Uppsala