I samarbete med Pling Transport sker numera samtliga leveranser av Bergstrands kaffe från deras rosteri på Ringön till Göteborgsfamiljens restauranger med cykel istället för bil.
– Vi är otroligt glada för samarbetet med Göteborgsfamiljen och Pling, det gör både miljön och hälsan en tjänst. Samtidigt som det är ett väldigt roligt koncept, säger Mattias Sahlin Agård, försäljningschef på Bergstrands Kafferosteri.
Bergstrands Kafferosteri, med återförsäljare utspridda från norr till söder, är ett av Sveriges äldsta familjeägda kafferosterier. En av Bergstrands samarbetspartners är Göteborgsfamiljen och i mars sattes ett nytt innovativt leveranssätt i verket. Tillsammans med Pling Transport sker numera samtliga leveranser till Göteborgsfamiljens 15 restauranger med cykel istället för bil.
– För oss på Bergstrands är en hållbar produktion och ett hållbart sätt att arbeta på otroligt viktigt. Göteborgsfamiljen var den första kunden som vi inledde det nya leveranssystemet med.
– I dagsläget är det ytterligare kunder som får leveranser från Pling, och planen är att det ska bli allt fler i den mån det är möjligt. Bara på leveranserna till Göteborgsfamiljens restauranger sparar vi 0,7 ton Co2 om året jämfört med biltransport. Vi siktar på att nå ett mål om 10 ton i sparade utsläpp under 2023.
– Att vårt sätt att leverera nu uppmärksammas, hoppas vi också skall bidra till att skynda på transportbranschens omställning till mer hållbara leveranser tillgängliga för fler aktörer i vår bransch, säger Mattias Sahlin Agård.
Leveranser till Göteborgsfamiljens restauranger sker cirka fem gånger i veckan. Bergstrands har producerat kaffe sedan 1891 till allt från kaféer till kontor runt om i Sverige och hållbarhet har blivit en högt prioriterad fråga inom företaget. Även Göteborgsfamiljen har en positiv upplevelse av Pling och upplever det nya leveranssystemet fördelaktigt ur flera perspektiv.
– I en storstad som Göteborg är cykelleveranser verkligen ett vinnande koncept. Det är både smidigare och flexiblare jämfört med bil, eftersom de har möjlighet att ta sig fram enklare. Vi har även märkt att det är uppskattat av såväl restaurangerna som gästerna, de tycker att det är ett roligt koncept.