Under jubileumsåret 2025 genomförs flera stora satsningar på Oslos tunnelbana. Flera projekt samordnas för att öka kapaciteten, förbättra tillgängligheten och göra kollektivtrafiken mer framtidssäker. Sporveien, som driver tunnelbanan, moderniserar både stationer och spårsystem, med siktet inställt på att till 2030 erbjuda nya stationer, tätare avgångar genom centrum och en kapacitetsökning på nästan tjugo procent.
Ett av de mest omfattande projekten är ombyggnaden av stationen Majorstuen. Från och med den 23 juni är stationen helt stängd för resenärer, vilket påverkar cirka 70 000 dagliga passagerare. Arbetet väntas pågå i nära tre månader, med planerad återöppning den 19 september.
– En modernisering av stationen är nödvändig, därför är det klokt att genomföra arbetet under sommaren när färre reser, säger Christian Skaug, tunnelbanedirektör vid Sporveien Oslo AS.
– Osloborna älskar tunnelbanan. Den är snabb, effektiv och pålitlig. Därför är det viktigt att vi har goda alternativ när en så viktig station som Majorstuen är stängd, säger Skaug.
Ett smalspår blir bredare – Modernisering i flera faser
Stationen Majorstuen har i dag begränsad kapacitet, vilket skapar flaskhalsar. Sporveien hanterar i nuläget 28 tåg per timme genom stationen, men i framtiden ska det bli fler.
– I Majorstuen är vår verksamhet ibland en kamp mot klockan, eftersom alla tunnelbanelinjer går genom en och samma tunnel. När Fornebubanen börjar trafikeras år 2029 med ytterligare åtta tåg i timmen måste vi ha kapacitet att hantera det. Därför är det avgörande att vi moderniserar stationen nu, säger Christian Skaug.
Målet är att uppnå 36 tåg per timme genom centrala Oslo, vilket motsvarar en avgång ungefär var 100:e sekund. Det innebär ett betydligt förbättrat utbud där resandet är som störst.
Trots den ökade turtätheten betonar Skaug att upplevelsen för resenärerna ska bli lugnare.
– Som passagerare får du en tydligare och mer lättöverskådlig station med flera ingångar och mindre trängsel. Dessutom kommer en ny gångbro över spåren att göra byten smidigare, säger han.
Arbetet i Majorstuen sker i två huvudfaser. Under hela byggtiden är stationen stängd för av- och påstigning. I den så kallade gula fasen – i början och slutet av byggperioden – kan dock tågen fortsätta köra förbi stationen mot Frøen, Blindern och Nationaltheatret.
– Under de första två veckorna kommer passagerare kunna se hur vi river plattformarna, även om tågen passerar, säger Skaug.
Från den 5 juli till den 10 augusti inleds den röda fasen. Då förvandlas Majorstuen till en ren byggarbetsplats där all teknik – spår, sliprar, strömskenor och kablar – rivs ut och byggs upp på nytt. Samtidigt genomförs omfattande betongarbeten.
Därefter återgår projektet till gul fas fram till den 19 september, då plattformar, tak, väggar och nya gångbroar färdigställs. Enligt Skaug kommer stationen då att upplevas som färdig, även om vissa arbeten fortsätter.
– Vi hoppas att gångbron mellan spåren kan öppnas till jul, säger han.
Parallella arbeten på Holmenkollbanen och Sentrumsbanen
Under tiden då Majorstuen är stängd passar Sporveien även på att modernisera andra delar av tunnelbanenätet – både ovan jord och under mark. Holmenkollbanen, som togs i bruk år 1898, har flera sträckor med föråldrad infrastruktur. På vissa ställen gäller hastighetsbegränsningar, och direkt norr om stationen Holmenkollen finns fortfarande räls från 1941.
Nu byts räls och sliprar ut mellan Vettakollen och Voksenkollen, samtidigt som bergsäkringar utförs vid Gråkammen. Förbättringar i dräneringssystemen sker också vid Voksenlia och Lillevannsveien. Vid Vettakollen och Skådalen byggs plankorsningar om och hålls stängda under byggtiden.
Även under centrala Oslo sker modernisering. Den så kallade Sentrumsbanen, mellan Stortinget och Nationaltheatret, är en av de mest trafikerade delarna i nätet. Där finns en fast spåranläggning, vilket innebär att rälsen vilar i betong istället för grus. När tågen från öst måste vända vid Stortinget på grund av arbetet i Majorstuen, används tillfället för att renovera den 350 meter långa spåranläggningen i tunneln.
Ansvaret för moderniseringsarbetena på Holmenkollbanen och Sentrumsbanen har lagts på Rail Production AS, som arbetar tätt ihop med Sporveien.
– Vi är stolta över att bidra till en så viktig samhällsinsats. Arbetet stärker infrastrukturen och förbättrar resandet både ovan och under jord i Oslo, säger Kenneth Poulsen, vd för Rail Production AS.
Projektledaren Britt Askeli beskriver satsningen som företagets "sommarjobb i huvudstaden".
– Våra skickliga medarbetare har gjort ett fantastiskt förarbete. Nu ser vi fram emot en produktiv sommar där vi bidrar till bättre kollektivtrafik för stadens invånare, säger hon.
Källor: Lokreport / Sporveien (via WKZ/Marita Siebeneichner)