Sverige riskerar att stå utan tillräcklig bemanning i transportsektorn – en utveckling som enligt en ny rapport från Transportföretagen kan hota tillväxt, klimatomställning, beredskap och samhällsservice. Fram till år 2040 krävs upp till 150 000 nyrekryteringar, samtidigt som pensionsavgångar och teknikskifte ställer nya krav.
– Det här är ingen framtidsfråga utan en nutidsfråga. Redan i dag vittnar våra medlemsföretag om att de tvingas tacka nej till uppdrag, på grund av personalbrist. Om inte politikerna agerar och bättre anpassar utbildningssystemet, så riskerar Sverige att stå utan den kompetens som krävs för att hålla samhället i gång – både i vardag och i kris, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Rapporten lyfter fram fyra huvudutmaningar som förvärrar bristen på utbildad personal i sektorn.
En åldrande arbetsstyrka
Om 15 år beräknas en tredjedel av alla anställda inom transportnäringen vara över 55 år. Samtidigt minskar andelen unga i de mest avgörande åldersgrupperna.
Körkortskris för C och D
Sedan år 2000 har antalet personer med körkort för tung lastbil (C) och buss (D) halverats – en trend som skapar akuta rekryteringsproblem inom både åkeri och kollektivtrafik.
Teknikskifte utan kompetenslyft
Elektrifiering, digitalisering och automatisering förändrar arbetsuppgifter, men utbildningssystemet har inte hängt med. Avsaknad av modern teknik och fortbildning i skolorna begränsar branschens utveckling.
Bristande attraktionskraft bland unga
Bara 18 procent av unga i Sverige ser transportsektorn som en framtidsbransch, trots att utbildningsvägarna ofta leder till snabb och trygg anställning.
Transportföretagen föreslår nu ett reformpaket som omfattar fullt finansierade CSN-lån för C- och D-körkort, fler utbildningsplatser i gymnasiet och vuxenutbildningen, samt större inflytande från branschen över yrkesutbildningarnas innehåll. Förbundet vill också se stärkt lärarfortbildning, effektivare arbetsmarknadsutbildningar och en riktad kampanj för att höja transportnäringens status bland unga.
– Sverige behöver ett brett kompetenslyft inom transportsektorn, annars kommer vårt land bokstavligen att stanna. Vi står inför ett vägval där beslut och reformer avgör om vi får en robust och hållbar transportsektor – eller en flaskhals för både näringsliv och samhällsservice, avslutar Caj Luoma.
Fakta:
• Transportsektorn sysselsätter idag över 330 000 personer
• Bidrar med 4,5 procent av BNP – cirka 278 miljarder kronor
• Upp till 150 000 nyanställningar krävs till 2040
• Antalet förare med rätt körkort kan minska med över 250 000 till samma år
Källa: Transportföretagen